Studentizine

Studentizine 158

Tweede editie van ‘blokshow’ Block Out bij Urgent.fm

Block Out, de vrolijke 'blokshow' van Urgent.fm is aan zijn tweede editie toe. Ook deze keer zitten we, vijf weken lang -van 28 mei tot eind juni- op je rechterschouder tijdens het blokken. Elke weekdag, tussen 17u en 19u, krijg je van ons tips en tricks om de examenperiode zonder kleerscheuren door te spartelen. Wat mag je nog meer verwachten van Block Out:
- nieuwsflashes uit de buitenwereld... zodat je toch een béétje op de hoogte blijft
- de frustraatplaat... zodat je je eens volledig kan laten gaan
- het “zen”-moment... zodat je alle stress even kan vergeten
- wedstrijden waarmee je filmtickets kan winnen... zodat je er even tussenuit kan
- interviews met collega-blokkers... zodat je weet dat je er niet alleen voor staat
- ...

Dit alles en meer in Block Out, elke weekdag tussen 17u en 19u, van 28 mei tot 29 juni op Urgent.fm, te beluisteren via 105.3 fm in Gent en via www.urgent.fm elders in de wereld.

Waalse gemeenten krijgen tussenpersoon voor zomerkampen.

Het Waals gewest gaat de Waalse gemeenten steun toekennen zodat ze tijdens de zomermaanden een student in dienst kunnen nemen. Die moet dan dienst doen als tussenpersoon tussen de verantwoordelijken van zomerkampen, de gemeentebesturen en de buurtbewoners. Dat heeft Waals minister van Binnenlandse Aangelegenheden Philippe Courard vorige week aangekondigd.
Tijdens de maanden juli en augustus strijken tal van jeugdbewegingen in heel Wallonië neer. Dat veroorzaakt soms spanningen bij buurtbewoners, die hun rust verstoord zien worden. Om een en ander in betere banen te leiden, werd al een "charter van de jeugdbewegingen" opgesteld. De richtlijnen daarvan werden dit jaar ook in het Nederlands en het Duits vertaald.
In 2006 vond al een pilootproject plaats in tien gemeenten. Daarbij konden de gemeenten een soortgelijk tussenpersoon aanwerven om de communicatie tussen de gemeenten en de kampverantwoordelijken te stroomlijnen. Omdat de resultaten zo positief waren, wil de minister het systeem nu uitbreiden naar andere gemeenten. Voor het initiatief wordt 75.000 euro ingeschreven op de begroting.

Rechten op Second Life

Professor Patrick Van Eecke, van de Universiteit van Antwerpen, heeft zijn studenten vorige vrijdagavond les gegeven over internetrecht. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat Van Eecke met zijn studenten afspraak had in de virtuele wereld van Second Life.
De les was de laatste van dit academiejaar, en ging specifiek over Second Life. Daarom vond de docent het ideaal die les te geven in Second Life. De studenten kregen tijdens de les antwoord op vragen als: is er recht van toepassing in Second Life, en welk recht is dat dan?
Als het aan Van Eecke ligt, is zijn virtuele les zeker geen eenmalig gebeuren. "Ik zie in Second Life een grote verbetering op het vlak van lange afstandsonderwijs. De studenten waar ik les aan geef, komen allemaal uit het buitenland. Second Life biedt mij een belangrijke opportuniteit om hen volgend academiejaar een upgradeles te geven zonder dat ze daarvoor op het vliegtuig naar België hoeven te stappen”.

Ook op zoek naar een boeiende én nuttige studentenjob?

Je kent ze vast en zeker wel: Welzijnszorg, Vredeseilanden en 11.11.11, maar weet je ook wat ze exact doen?
Je zou verwachten dat in een land als België én in deze tijd de armoede toch zou moeten dalen? Niets is minder waar. Meer en meer mensen moeten de hulp inroepen van de voedselbanken. Het aantal gezinnen dat uitgesloten wordt door armoede stijgt nog steeds. Vind jij dit normaal? Welzijnszorg denkt daar ook anders over. Welzijnszorg verzet zich tegen alle vormen van armoede in Brussel en Vlaanderen.
Armoede beperkt zich niet alleen tot Vlaanderen en Brussel, maar is wereldwijd verspreid. Zo moeten 1,2 miljard mensen leven met minder dan 1 euro per dag. Dit heeft onder meer als gevolg dat 1 op 7 mensen ter wereld chronisch ondervoed zijn. Vredeseilanden gaat die armoede en ondervoeding tegen door te investeren in meer dan 150 projecten verspreid over 4 continenten.
Zoals je al kon lezen is er zowel bij Noord als bij Zuid nog veel werk aan de winkel. Om een globale aanpak van al deze problemen te verzekeren is er de koepel organisatie 11.11.11. In het noorden én zuiden streven ze naar ontwikkeling voor iedereen. Ontwikkeling betekent een waardig leven in al zijn aspecten, en gaat veel verder dan armoedebestrijding of een minimale bevrediging van de materiële basisbehoeften.
Je bent vast en zeker akkoord met de standpunten van deze NGO’s, maar wil jij meer doen. Wil jij 11.11.11 of Vredeseilanden of Welzijnszorg een handje toesteken?
Dit kan nu als betaalde studentenjob!
Als fondsenwerver voor 1 van deze 3 organisaties ga je van deur naar deur. Je overtuigt zoveel mogelijk mensen, door in dialoog te treden, van de goede punten van jouw organisatie, zodat ze een maandelijkse schenker worden.
Wat krijg jij hiervoor ?
• Een toffe boeiende job waarbij je iets doet voor het goede doel en dus niet aan de kant blijft staan toekijken.
• Een mooi salaris met extra’s zoals maaltijdcheques,bonussen,…
• Een groep toffe en gelijkgezinde collega’s die net zo enthousiast zijn als jij.
Ben je meerderjarig, beschik je over een vlotte persoonlijkheid en een ongelooflijk doorzettingsvermogen? Ga dan de uitdaging aan, want dit is jouw ideale vakantiejob.
Wil je solliciteren of gewoon meer informatie? Aarzel niet en surf naar www.ddf.be of ga even langs bij de ddf kantoren uit jouw buurt. Je vindt ons in Antwerpen, Gent en Leuven.
DDF Antwerpen, St-Jacobsmarkt 57, bij Rooseveltplaats
Joke en Nazha: 02/227.46.62 antwerpen@ddf.be
DDF Gent, Stalhof 7, zijstraat Overpoort
Ine en Maja: 02/227.46.64 gent@ddf.be
DDF leuven, Tiensestraat 170, bij elke student bekend
Hilde en Miek: 02/227.46.67 leuven@ddf.be

Groep T en Tsinghua University bouwen zuinige auto

Groep T Leuven Hogeschool en de Chinese Tsinghua University bouwen samen een zeer zuinige auto in het kader van de 2nd Vehicle Design Summit, een wedstrijd van het Massachusetts Institute of Technology voor ontwerpers van milieuvriendelijke voertuigen.
Bouw een commercialiseerbare auto voor 4 à 5 passagiers, die minder dan 1 liter brandstof per 100 km verbruikt. Dat is de opdracht van deze tweede editie van de Vehicle Design Summit (VDS), een project van het MIT.
Aan de VDS werken ontwerpers van over de hele wereld mee. Groep T bouwt een essentieel onderdeel van de wagen: het lichtgewicht chassis. Dat is cruciaal om het brandstofverbruik drastisch te doen dalen.
Om het chassis te realiseren, werken 5 ingenieursstudenten uit Leuven samen met 5 studenten van de prestigieuze Tsinghua University in Beijing. Zowel in België als in China wordt beroep gedaan op hightechbedrijven uit de automotive sector. Ook het departement Materiaalkunde van de K.U. Leuven wordt om medewerking gevraagd.
Serge de Gheldere, gastprofessor aan Groep T en klimaatambassadeur van Al Gore, begeleidt het project. Ook het Umicore Solar Team, dat de eerste Belgische wagen op zonne-energie bouwde, is erbij betrokken.
www.vehicledesignsummit.org/vds2/
www.groept.be/nieuws/nieuwste_berichten/vehicle-design-summit/

Foto's van drugsrokende studenten in jaarboek.

Karen Marshall bladerde als trotse moeder van een studerende dochter in het "Conifer High School yearbook", om na enige verbazing in een Amerikaanse koleire te schieten. Op liefst drie bladzijden van het jaarboek staan foto's van studenten met een ferme joint tussen vingers of lippen. Eigenlijk best tactloos van de school vond Karen, zeker gelet op het feit dat nog maar onlangs twee studenten van de school om het leven kwamen bij een zwaar verkeersongeval, waarbij wordt aangenomen dat hun druggebruik de rechtstreekse oorzaak was van het feit dat de Jeep zomaar van de weg rolde aan een ravijn.
Zo stoned als een kruk achter het stuur is nu eenmaal geen goed plan...
Amy McTague, de docente die namens de school de samenstelling van het jaarboek superviseerde kon weliswaar begrip opbrengen voor de ergernis, maar vond -samen met een paar van de studenten die met drugs en alcohol in beeld kwamen- dat druggebruik tot de dagelijkse werkelijkheid behoort, en dus best aan bod mag komen. Het feit dat zowel drugs als alcohol voor minderjarigen absoluut verboden zijn in de USA (en strafrechterlijk vervolgd worden) woog voor haar duidelijk niet zwaar genoeg door.
Het schoolbestuur tilt zwaarder aan de affaire, en zal later beslissen of tolerante Amy kan blijven functioneren binnen de school.

Japanse universiteiten en scholen sluiten wegens mazelenepidemie.

In de omgeving van de Japanese hoofdstad Tokio zijn zo'n 160.000 studenten en scholieren verzekerd van een extra vakantieperiode.
De aanleiding is een epidemie van mazelen, een ziekte die in een groot deel van de wereld perfect onder controle is, maar die in Japan regelmatig nog eens opflakkert. In de laatste drie maanden zijn 623 gevallen van mazelen gemeld bij studenten. Nu zijn mazelen niet zo'n rampzalige kinderziekte, maar als je die op latere leeftijd krijgt, dan is het een heel andere story. Uw verslaggever had het twijfelachtige genoegen op 16 jaar "getracteerd" te worden, en het kostte hem twee weken ziekenhuis in een totaal verduisterde kamer. Beslist geen kattenpis!
Het aantal hospitalisaties beloopt dan ook een veelvoud van het aantal infecties.
De overheid hoopt nu de verspreiding van het virus tegen te houden door de onderwijsinstellingen voor een tijd te sluiten. Bovendien wordt er nu overwogen om iedereen -opnieuw- te vaccineren tegen mazelen. In meerdere landen worden mensen nu reeds twee maal gevaccineerd, eerst als kind, en later als adolescent of jong volwassene. Op die manier wordt het risico op een besmetting tot vrijwel nul herleid.

Studenten ontwikkelen alcohol in poedervorm.

Studenten hebben altijd al iets gehad met alcohol, en dat blijkt nu nog maar eens ten overvloede.
Vijf studenten van een opleiding voor voedingsmiddelentechnologie uit het Nederlandse Boxtel hebben namelijk een poeder ontwikkeld dat met toevoeging van water een alcoholisch drankje wordt. Het poeder met de naam 'Booz 2 go' bevat als drankje 3 procent alcohol.
De studenten hebben marktonderzoek gedaan onder jongeren en dit product bleek eruit te springen omdat het nieuw en makkelijk mee te nemen is. "Zakjes poeder zijn makkelijk mee te nemen als je op reis bent bijvoorbeeld en water heb je overal", zegt student Martijn Rijken. "De opdracht was om een technologisch hoogstandje uit te vinden dat op grote schaal te produceren is", zei teamleider Rob van Veldhoven van de opleiding in Boxtel.
Er is ook een ijsvariant ontwikkeld met de naam "Booz&ice". De studenten zijn van plan de producten daadwerkelijk in productie te nemen. Een bedrijf dat de vijf geholpen heeft de alcohol in poeder om te zetten, heeft interesse getoond.
"Goe poeierke!" zou Urbanus zeggen.

Nederlandse studenten gaan gidsen in Second Life.

Vijf studenten van de Universiteit van Amsterdam hebben een bedrijfje opgericht dat rondleidingen geeft in de online wereld Second Life. Het initiatief kadert in een opleiding waarin studenten een bedrijf moeten oprichten, meldt de Telegraaf.
"Met de groeiende populariteit van Second Life op internet groeit ook het aantal locaties in Second Life", zegt Esther van der Hoorn van Virtuele Rondleidingen S.E.. "De leuke en handige plekjes vinden is daardoor een tijdrovende klus geworden. Bijvoorbeeld hoe kom je aan kleding voor je virtuele ik, de avatar, of hoe kun je geld verdienen en in welk café zitten de Nederlanders?"
Geïnteresseerden kunnen op http://secondliferondleidingen.nl/ kiezen tussen een tour voor beginners en gevorderden. "De rondleiding voor beginners gaat langs zowel praktische als leuke plaatsen. De andere tour gaat slechts langs de leuke en hippe plaatsen."

Studenten beoordelen studenten...

Om een student te evalueren, vragen steeds meer docenten de mening van de andere studenten. De quotering die een student zo van de anderen krijgt, telt mee in het eindoordeel. De eerste ervaringen zijn positief, is in meerdere instellingen te horen.
"Peer assessment", een nieuwe vorm van evaluatie, is in opmars in de hogescholen en universiteiten. Vooral voor groepswerk vragen steeds meer docenten dat de studenten een vragenlijst invullen. Daarin wordt gepeild naar de houding van de anderen binnen het groepje. De antwoorden in deze lijsten worden per student gebundeld en in punten omgezet.
Die quotering laten de docenten dan meetellen in de finale beoordeling. Dit peer assessment wordt niet massaal toegepast. Het is ook niet voor alle vakken en alle soorten evaluaties even geschikt. Maar steeds meer docenten zien hierin een interessante manier om achter de schermen van een groepsopdracht te kijken.