Studentizine

Studentizine 165

Goede kans op succes bij examenbetwisting.

Veertig procent van de studenten die vorig jaar klacht hebben ingediend bij de Raad voor Examenbetwistingen kregen uiteindelijk gelijk. Dat blijkt uit het jaarverslag van die Raad.
In totaal moest de Raad dubbel zoveel verzoekschriften behandelen als het jaar voordien. De meeste studenten hadden een probleem met de evaluatie van hun stage en de puntenbedeling van het examen.
In de gevallen waarin de studenten volledig gelijk kregen, ging het voornamelijk over de weigering van een school om een student in een speciale situatie opnieuw in te schrijven.
Het loont dus in elk geval om ingeval van redelijke twijfel een verzoekschrift in te dienen bij de Raad. Wel is er sprake van een daling tegenover het vorige jaar. Toen kreeg zowat de helft van de klagers gelijk.

Schoolcomputers makkelijk te kraken.

Nederlandse scholieren slagen er geregeld in het computersysteem van hun school te kraken. Ze kunnen vrij eenvoudig bij leerlingenadministratie, cijferlijsten en proefwerken met de antwoorden.
Een woordvoerder van de Nederlandse Stichting Kennisnet bevestigde maandag berichtgeving in het AD met die strekking. Uit onderzoek van de Stichting Kennisnet, die scholen ondersteunt op ICT-gebied, blijkt dat veel schoolsystemen relatief gemakkelijk te kraken zijn. "De veertien onderzochte scholen waren geen van alle helemaal veilig" zei de zegsman.
Volgens Kennisnet lopen scholen grote risico's. Kwaadwillenden kunnen cijfers veranderen, virussen en spam verspreiden, systemen platleggen, e-mailadressen en wachtwoorden misbruiken

Meer dan kwart middelbare scholieren blijft zitten.

De studievertraging in het Vlaamse onderwijs loopt steeds verder op. Liefst 114.628 middelbare scholieren waren in 2007 een of meerdere jaren ouder dan hun klasgenoten, in 2005 waren dat er 112.919, zo blijkt uit nieuwe cijfers van de studiedienst van de Vlaamse regering.
"Zittenblijven, ziekte en verandering van richting zijn de meest voorkomende redenen voor het oplopen van schoolse vertraging", verklaart de studiedienst. De achterstand op school is al jaren een zwarte vlek op het keurige blazoen van het Vlaamse onderwijs. Ondanks alle pogingen om de trend te keren blijft het aantal zittenblijvers oplopen: van 28,11 procent in 2005 naar 28,28 procent in 2007.
De stijging situeert zich vooral bij de leerlingen van het eerste en tweede middelbaar en van het derde tot het zesde jaar bso. Bijna twee op de drie leerlingen hebben daar ooit een jaar overgedaan. In het eerste en tweede jaar middelbaar blijft een vijfde van de leerlingen zitten.
Het valt overigens ook op dat jongens vaker blijven zitten dan meisjes, van aso (7.262 jongens, 5.982 meisjes) tot tso (20.755 jongens, 12.425 meisjes). "Dat heeft te maken met culturele en hormonale verschillen", zegt socioloog Anton Derks, verbonden aan het departement Onderwijs. "Spijbelen, rebels gedrag: het kan ertoe leiden dat een jongen die twijfelachtig presteert minder punten krijgt en zijn jaar moet overdoen. Terwijl een meisje dat zwak presteert, maar wel goed scoort op inzet en gedrag, meer krediet krijgt van de leraren en mag overgaan."

Gezocht: Zeer getalenteerde Management Trainees.

Altijd al gedroomd van een succesvolle carrière in een succesvol bedrijf? Ben je gepassioneerd door merken en klantenrelaties? En door hoe multinationals hun business runnen – van productie, over financiën, tot marketing, en al de rest?
Bevalt het idée je om een carrière op te bouwen in Sales, verder te gaan in LogistiekProductie, en daarna op zoek te gaan naar de volgende uitdaging? Of om te starten in Productie, in één van onze brouwerijen, en daarna Marketing te vervoegen. Alles is mogelijk in de InBev wereld.

InBev is ‘s werelds grootste brouwer. Inderdaad, wij brouwen bier in meer dan 30 landen, en verkopen het wereldwijd in 130 landen. Met een uitgebreid portfolio van meer dan 200 lokale merken en 4 global brands, positioneren we ons zeer sterk in ’s werelds belangrijkste biermarkten. En deze biermerken zijn fantastische merken: Stella Artois, Jupiler, Beck's, Leffe, Brahma, ... En met een koploperspositie over de hele wereld, komt er nooit een einde aan onze zomer.

En dan het beste nieuws voor jou: naast het brouwen van heerlijk bier, houden wij ons ook bezig met één van de meest uitdagende Management Trainee Programma’s op de markt. Voor ons InBev Global Trainee Programma zijn wij op zoek naar zeer getalenteerde mensen om zich bij ons te vervoegen. Beter nog: we rekenen erop dat deze mensen zich ontwikkelen tot onze toekomstige leiders. Het is dan ook de ideale mogelijkheid om je toekomst in eigen handen te nemen.

Denk je dat je de uitdaging aankan?

Solliciteer dan nu op www.inbev.com/ownyourfuture

Opgelet, cv’s moeten binnen zijn voor 31 januari 2008.

Kotbaas en krotbaas van het jaar.

De Nijmeegse huisbaas Martens mag zich dit jaar ‘Huisbaas van het Jaar’ noemen. De verkiezing werd voor de tweede keer georganiseerd door de JOVD, de jongerentak van de VVD. De verkiezing is de tegenhanger van de verkiezing ‘Huisjesmelker van het Jaar’, die door de jongerenafdeling van de SP (Rood) en de LSVb wordt gehouden.
De JOVD wil met deze verkiezing laten zien dat er ook veel goede huisbazen zijn. “We willen gewoon een positief signaal afgeven, zeker zolang Rood en LSVb de huisjesmelker van het jaar kiezen.” Martens werd als enige kandidaat door verschillende huizen aangemeld als huisbaas van het jaar. “Hierdoor had hij een streepje voor op andere kandidaten”, vertelt voorzitter van de JOVD Jeroen Diepemaat. De kotbaas krijgt als prijs een oorkonde overhandigd.

Volgens de voorzitter waren er genoeg redenen om Martens te kronen tot winnaar. “Zijn huizen zien er prachtig uit, en hij heeft overal rekening mee gehouden. Dat Martens begaan is met zijn huurders kon je duidelijk zien aan bijvoorbeeld de vele blusapparatuur die in de huizen aanwezig waren. Hij lost problemen snel op en probeert ze zelfs voor te zijn door zijn huurders te vragen wat er in huis nog verbeterd kan worden.”

Verhuurder Direct Housing Amsterdam is door studentenbond LSVb en SP-jongerenorganisatie Rood dan weer uitgeroepen tot huisjesmelker van 2007. LSVb en Rood verzamelden een indrukwekkende lijst met klachten over Direct Housing. Zo krijgen huurders geen contract van het bedrijf en mogen ze hun adres niet doorgeven aan de gemeente, ontvangen studenten hun borg niet terug als ze verkassen, en worden ze bedreigd met de komst van lastige buren als ze geen plaats willen maken voor een renovatie. Bovendien vraagt de huisjesmelker vaak veel meer huur dan volgens de normering van het ministerie van VROM mag.

Vorig jaar werd de Utrechtse huisbazin Betty Chang tot huisjesmelker van het jaar gekroond. Die werd daarop hard aangepakt door de gemeente. Zo kregen al haar panden de brandweer over de vloer om de veiligheid van de panden onder de loep te nemen. Voor een aantal huurders had dat gevolgen: zij moesten verhuizen naar een veilige woonruimte.
Direct Housing is een veel grotere speler op de kamermarkt dan Chang. De kersverse kampioen heeft naar verluidt zo'n achthonderd kamers in de verhuur. Chang had slechts plaats voor 36 studenten.

Amsterdamse studenten winnen WK debatteren.

Anne Valkering en Reinier de Adelhart Toorop, twee Amsterdamse studenten, zijn wereldkampioen debatteren geworden. In Bangkok debatteerden de twee er lustig op los met bijna 800 deelnemers van over de hele wereld.
In de categorie "Engels als Tweede Taal" won het duo de prijs. De 800 deelnemers waren afkomstig van 184 universiteiten over de hele wereld. In de finale versloegen de twee leden van de Amsterdamse debatvereniging Bonaparte een team uit Maleisië en een uit Duitsland.

Leerlingen volgen sex-chatsessie op de beamer.

Een Nederlandse klas heeft per ongeluk - en ongetwijfeld met blozende konen - een seks-chat van een leraar gevolgd. De computer waarop de leraar Engels communiceerde met een minderjarig meisje, was aangesloten op een beamer.
De docent van de middelbare school in een Noord-Hollandse plaats had niet in de gaten dat de klas live kon meekijken met zijn chatsessie. Volgens ingewijden die het Noordhollands Dagblad aanhaalt, was zijn gesprekspartner ongeveer 12 jaar. Het was geen leerling van de school, zegt de algemeen directeur van de school.

De directeur spreekt van 'zeer ongewenste activiteiten'. De leraar werd na onderzoek op non-actief gesteld en de school is een procedure gestart om hem te ontslaan. Volgens de directeur kan de man niet meer voor de klas staan. Leerlingen en andere betrokkenen zijn op de hoogte gesteld.

Duitse lerares laat leerling afrossen.

Een lerares op een Zuid-Duitse basisschool heeft scholieren aangemoedigd een lastige klasgenoot te slaan. De schoolleiding in Neuenbürg stuurde de gepensioneerde onderwijzeres, die inviel voor een zieke lerares, weg.
De invalster plaatste de 7-jarige jongen in het midden van de klas. De andere leerlingen moesten het kind slaan. Volgens de vader zou bijna iedereen hebben meegedaan. Ze gaven de jongen oorvijgen en sloegen hem met hun vuisten op de rug.
Volgens de directie ging het om een gepensioneerde lerares die zich eerder nog nooit aan iets schuldig zou hebben gemaakt. Ze zou "overbelast" zijn geweest.

Leerling filmt computercode om wiskundecijfers te vervalsen.

Een tiener uit de Amerikaanse stad Boulder (Colorado) werd gearresteerd omdat hij zijn wiskundecijfers en die van 48 medeleerlingen heeft vervalst. Met zijn gsm filmde de 16-jarige z'n leraar toen die het paswoord in de computer invoerde. Met die code kon de jongen van op z'n pc de punten manipuleren. Dat meldde The Denver Post.
Het puntensysteem van de Fairview High School staat op computer zodat de ouders het te allen tijde kunnen checken. Voor de leerling was het een koud kunstje om met het paswoord van zijn leraar van thuis uit de wiskundecijfers te vervalsen. De jongen, nochtans alles behalve een slechte leerling, riskeert van school te worden gestuurd. Hij heeft inmiddels zijn spijt betuigd over de feiten.
De school heeft inmiddels zo'n 1.500 euro uitgegeven om de vervalsing op te sporen en te herstellen. De directie heeft de leraren intussen wel de raad gegeven om goed uit te kijken wanneer ze in hun computer inloggen. ook moeten ze hun paswoord in de toekomst geregeld veranderen.

Scholieren wisselen hun naaktfoto's uit via gsm.

Een groepje scholieren uit het lager middelbaar in de Amerikaanse staat Utah heeft een nieuwe manier gevonden om elkaar beter te leren kennen. Via hun gsm wisselen ze namelijk naaktfoto's uit die ze van zichzelf hebben genomen.
Volgens de politie zijn er minstens zes jongens en meisjes van 13 en 14 betrokken bij het 'uitwisselingsproject'. Het zaakje kwam aan het licht toen de moeder van een van hen de foto's op de gsm van haar spruit ontdekte en de politie op de hoogte bracht.
De scholieren vertelden de speurders dat het hen puur om de lol te doen was. Hun 'buitenschoolse activiteit' kan evenwel als een misdrijf beschouwd worden. De rechter zal nu moeten beslissen hoe het verder moet.

Inschrijvingsgeld (buitenlandse) studenten stijgt drastisch.

Te weinig buitenlandse studenten komen naar Vlaanderen. De ministers Ceyssens en Vandenbroucke wijzen onder meer op een versoepeling van de taalregeling om het Vlaamse hoger onderwijs aantrekkelijker te maken in het buitenland. VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, begrijpt daarom niet waarom het nieuwe financieringsdecreet het inschrijvingsgeld voor een grote groep buitenlandse studenten ondertussen drastisch laat stijgen. Het nieuwe financieringsdecreet, laat universiteiten en hogescholen vanaf volgend jaar vrij om het studiegeld volledig vrij te bepalen voor buitenlandse studenten die niet behoren tot de Europese Economische Ruimte (EER).
Vandaag mogen alle studenten uit Bolognalanden nog inschrijven aan dezelfde tarieven als hun Vlaamse medestudenten. Het decreet dat werd goedgekeurd in de commissie onderwijs van het Vlaams Parlement, voert binnen de Bolognaruimte opnieuw een discriminatie in studiegelden in voor studenten van buiten de EER . Daarnaast betekent het financieringsdecreet ook een aanzienlijke stijging van het studiegeld voor de aanvullende opleidingen. Voor pas afgestudeerden en niet-beroepsactieve studenten brengt de nieuwe regeling een verdubbeling tot bijna een vervijfvoudiging van het studiegeld! VVS vraagt dat er sociale correcties worden ingevoerd. Als de overheid aanvullende opleidingen financiert omdat ze maatschappelijk en arbeidsmarktrelevant zijn, dan moet ze met een beurs- en bijnabeurstarief ook de democratische toegankelijkheid garanderen.

Minister Vandenbroucke verklaart een grotere studentenmobiliteit na te willen streven in de Europese Hoger Onderwijsruimte, gevormd door de 46 Bolognalanden. Op de ministeriële Bolognaconferentie in 2005 en 2007, brak hij niet alleen een lans voor een grotere studentenmobiliteit maar ook voor een sterkere sociale dimensie binnen de ééngemaakte hoger onderwijsruimte. Gisteren lanceerde hij enkele pistes om meer buitenlandse studenten aan te trekken naar Vlaanderen. VVS is echter sterk verwonderd dat de minister met geen woord rept over de inschrijvingsgelden. Het nieuwe financieringsdecreet, dat donderdag wordt gestemd in de commissie onderwijs, dreigt in de toekomst een groot deel van de Bolognastudenten af te schrikken met studiegelden die volledig worden vrijgelaten. In 2004 werd er per decreet vastgelegd dat er in het studiegeld niet zou gediscrimineerd worden tussen studenten afkomstig uit Bolognalanden. Vandaag schrijven Bologna-studenten in Vlaanderen aan dezelfde tarieven in als hun Vlaamse collegae. Het nieuwe decreet wil de niet-discriminatie op studiegeldvlak nu beperken tot de onderdanen van de Europese Economische Ruimte. Die is echter veel kleiner waardoor veel Bolognastudenten vanaf volgend jaar veel meer gaan betalen. Dat is uiteraard moeilijk te verzoenen met het streven naar een sociale dimensie van het Bolognaproces.
VVS begrijpt niet goed waarom deze wijziging nu wordt doorgevoerd. De nationaliteitsvoorwaarden worden immers sterk verruimd waardoor meer (groepen) buitenlandse studenten financierbaar worden voor universiteiten en hogescholen. VVS vraagt om in afwachting van een grondige evaluatie, deze discriminatie ongedaan te maken en de huidige regeling te behouden.

Het nieuwe financieringsdecreet betekent ook een sterke stijging van studiegelden voor aanvullende opleidingen (master-na-master en bachelor-na-bachelor), die ook veel Vlaamse studenten tellen. Vandaag kon er al een hoger inschrijvingsgeld worden gevraagd van maximaal het dubbele tarief (1010 euro). Wie minder dan drie jaar was afgestudeerd en niet beroepsactief, kon nog steeds inschrijven aan het gewone tarief van 505 euro. In bijzondere omstandigheden (bijzondere kosten, samenwerking met beroepsorganisatie/ industrie en internationaal karakter van de opleiding) mogen instellingen zelfs meer vragen, tot maximaal 24.790 euro. Niet-beroepsactieve studenten en pas afgestudeerden betaalden in dat geval ten hoogste 5.400 euro. Het nieuwe financieringsdecreet dat donderdag wordt goedgekeurd, schaft de uitzondering voor de pas afgestudeerden en niet-beroepsactieve studenten af. Voor de grootste groep studenten zal het inschrijvingsgeld dus stijgen, gaande van een verdubbeling tot bijna een vervijfvoudiging. Nadat eerder al de jokerbeurs voor aanvullende opleidingen was afgeschaft, en het beurstarief op dit niveau, verdwijnt nu ook de allerlaatste sociale correctie.

VVS begrijpt dat de overheid niet alles kan financieren en grenzen moet stellen aan de publieke verantwoordelijkheid. Maar de studenten pleiten wel voor het behoud van minimale sociale correcties. Als de overheid beslist om bepaalde aanvullende opleidingen te bekostigen omdat ze kwaliteitsvol zijn en relevant voor samenleving en arbeidsmarkt, dan is het niet meer dan logisch dat deze gefinancierde opleidingen ook democratisch toegankelijk zijn voor alle studenten. VVS vraagt daarom dat het parlement het beurs- en bijna beurstarief terug invoert voor de financierbare banaba’s en manama’s.

Studentenmobiliteit gebaat bij uitbouw internationale dimensie in het onderwijs.

Momenteel vindt in de pers een levendige discussie plaats over het internationale karakter van het hoger onderwijs. De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) gelooft dat de deelname van Vlaamse studenten aan internationale uitwisselingen, zoals Erasmus, kan verbeteren als een internationale dimensie voelbaar is in het hele Vlaamse onderwijs.

De Vlaamse Onderwijsraad heeft de lancering van het nieuwe Europese programma voor een leven lang leren aangegrepen om eind december 2007 een advies uit te brengen over de internationalisering van het Vlaamse onderwijs. De Vlor, waar alle groepen die betrokken zijn bij het onderwijs overleggen over het Vlaamse onderwijsbeleid, vindt dat het versterken van de internationale dimensie in het hoger onderwijs deel moet uitmaken van een algemene internationaliseringagenda voor het hele Vlaamse onderwijs. De samenleving kan niet verwachten dat studenten zich in het hoger onderwijs vlot bewegen in een internationale context, als het leerplichtonderwijs hen hiervoor niet de nodige openheid en competenties heeft bijgebracht.

TALENBELEID, INTERCULTURELE VAARDIGHEDEN EN ICT
De Vlor pleit daarom voor een sterkere internationale dimensie in het curriculum. Het talenonderwijs hoort daar uiteraard bij. Daar is het de bedoeling dat leerlingen tegen het einde van de leerplicht een minimale kennis van twee bijkomende talen verwerven. Maar we vinden dat er ook aandacht moet gaan naar interculturele vaardigheden, naar Europees en mondiaal burgerschap en ICT-vaardigheden. Internet is inmiddels quasi onmisbaar voor internationale uitwisseling. Ook voor het hoger onderwijs geldt dat een internationalisering van het curriculum breder is dan enkel het talenonderwijs. De Vlor pleit voor een brede internationale component in alle vakken.

De Vlor is voorstander van meer mobiliteit en internationale uitwisselingen. Uiteraard legt ieder onderwijsniveau eigen klemtonen, volgens de mogelijkheden van de leerlingen. Mobiliteit draagt bij tot het verhogen van de professionele vaardigheden. Maar de Vlor beklemtoont dat het ook de ontwikkeling van persoonlijke en sociale competenties ten goede komt. En dat dit ook effectief een doelstelling van uitwisselingsprogramma’s moet zijn.

INPASSEN IN GEWONE OPLEIDING
Mobiliteit moet veel beter in te passen worden in de globale vorming. Bijvoorbeeld door
- de mogelijkheid om de leerresultaten in het buitenland beter te verzilveren in het Vlaamse onderwijs,
- de mogelijkheid om mobiliteit beter voor te bereiden en op te volgen zodat ze een meerwaarde heeft voor alle leerlingen;

GELIJKE KANSEN OP MOBILITEIT
Er bestaan grote sociale verschillen tussen leerlingen en studenten in de mogelijkheden om aan mobiliteit deel te nemen. Bijv. leerlingen in het beroepsonderwijs en het BuSO, hinken duidelijk achterop. De Vlor vindt dat er veel meer sociale ondersteuningsmechanismen moeten zijn om verblijven in het buitenland financieel haalbaar te maken.

LEERKRACHTEN EN DOCENTEN
Mobiliteit voor leerkrachten is een andere belangrijke hefboom om het internationaal karakter van het Vlaamse onderwijs te versterken. De Vlor vraagt een betere administratieve en financiële ondersteuning en vervangingsmogelijkheden van leerkrachten tijdens internationale uitwisselingen. Een grotere deelname van leerkrachten en docenten aan internationale mobiliteit is een conditio sine qua non om de internationale gerichtheid van het Vlaamse onderwijs en hoger onderwijs te versterken.

De Vlor beveelt de minister dan ook aan
- om een concrete internationaliseringagenda uit te werken met het onderwijs;
- om internationalisering mee te nemen in de discussies die lopen over financiering van het onderwijs en de studiefinanciering;
- een globaal certificeringbeleid uit te werken waarin leerresultaten uit mobiliteit worden meegenomen;
- een onafhankelijk Vlaams agentschap voor internationalisering op te richten dat de mobiliteit van leerlingen, studenten én leerkrachten ondersteunt; zowel van Vlaamse als van buitenlandse die naar Vlaanderen wensen te komen.
Meer lezen.

Studentenmobiliteit op een laag pitje.

Ook VVS, de Vlaamse Verenging van Studenten, stelt vast dat het aantal studenten dat een tijdje naar het buitenland trekt enorm klein blijft. Studentenmobiliteit wordt nochtans al jaren als prioriteit beschouwd, onder andere in het Bologna Proces. Internationale studentenmobiliteit heeft een grote persoonlijke en maatschappelijke meerwaarde en is daarom voor VVS een recht voor elke student. Om de doelstellingen waar te maken die Europees afgesproken zijn moeten er dringend maatregelen genomen worden, voor Europese mobiliteit en voor ervaringen buiten de grenzen van Europa. VVS gelooft niet dat het probleem is terug te brengen tot een gebrek aan anderstalige cursussen en zeker niet tot de ‘kerktorenmentaliteit’. Drempels moeten worden weggewerkt en er moet een ware internationaliseringcultuur komen.

Hoewel studentenmobiliteit al jaren op de politieke agenda staat, blijven de cijfers op een laag pitje hangen. In Vlaanderen geldt dit zowel voor de inkomende als voor de uitgaande mobiliteit. Het aantal Vlaamse studenten dat deelneemt aan het Erasmusprogramma stagneert zelfs de laatste jaren. Bovendien blijken bepaalde doelgroepen nog minder deel te nemen aan internationale uitwisselingen. Uit onderzoek blijkt dat de socio-economische achtergrond sterk meespeelt. Erasmusstudenten hebben doorgaans ouders met een gemiddeld of hoger dan gemiddeld inkomen en hun ouders zijn doorgaans hoger geschoold. Een andere belangrijke vaststelling is dat 2/3 van de Erasmusstudenten een opleiding van vier of vijf jaar volgt.

De oorzaken zijn legio. Een belangrijke drempel blijft een gebrek aan financiële middelen. Er zijn te weinig mobiliteitsbeurzen en de beurzen zijn niet aangepast aan de levensduurte van het land van bestemming. Een mobiliteitsfonds tussen de Bolognalanden dat de beurzen corrigeert naar de leef- en studiekosten van het gastland kan evenwichtige studentenmobiliteit mogelijk maken. In 2009 zouden de Europese onderwijsminister de krijtlijnen voor dit fonds moeten uitzetten als ze in Leuven/Louvain-La-Neuve bijeenkomen in het kader van het Bologna Proces.

Ook de bureaucratie houdt nog steeds veel studenten tegen. Visaproblemen belemmeren onder andere de inkomende mobiliteit. Dit probleem erkennen de ministers van de Bologna landen al jaren, maar in realiteit verandert er weinig. Ook hier moeten buitenlandse studenten nog een papierberg overwinnen om bijvoorbeeld hun verblijfs- en werkvergunning in orde te krijgen. Dit alles gaat gepaard met veel over en weer geloop en lange wachtrijen. Een studentenloket waar dit alles in één keer geregeld wordt is een eenvoudige oplossing.

Eén verklaring is voor VVS echter te simplistisch: dat de huidige student teveel onder de kerktoren of bij mama’s wasmachine wil blijven. Het beeld van de gemakzuchtige student die niet weg wil, strookt niet met het feit dat er jaarlijks slechts enkele gelukkigen mogen vertrekken en dat er steeds meer gegadigden zijn dan plaatsen. Zulke foutieve beeldvorming over studenten maakt het installeren van een ware internationaliseringcultuur niet eenvoudiger. Hetzelfde gebeurd door de felle nadruk op de kwaliteit van ons hoger onderwijs en loze berichten als zou bijvoorbeeld in andere delen van Europa het onderwijs nog ontwikkeld moeten worden. De felle nadruk op ‘oost west thuis best’ bevordert de zin om weg te gaan niet. Dit wordt nog eens bevestigd door proffen die de punten die behaald werden in het buitenland naar beneden bijstellen, volgens methodes die voor studenten compleet onduidelijk zijn. De erkenning van buitenlandse diploma’s en vakken blijven zo mee één van de belangrijkste struikelblokken.

Om de taalbarrière te overwinnen, is een eenvoudig pleidooi voor meer Engelstalige opleidingen voor VVS te kort door de bocht, aangezien dit een extra drempel kan creëren. Maatregelen als taalopleidingen aan studenten, vreemde talen inpassen in bestaande opleidingen en taalcursussen aan democratische prijzen kunnen dit mee verhelpen.

Er moet verder ook werk gemaakt worden van een internationaliseringcultuur in de instellingen die studenten kan stimuleren tot een buitenlands avontuur. Zo is een betere integratie van uitwisselingsstudenten nodig en moet er meer docentenmobiliteit komen. Maar ook in de curricula moet er meer internationalisering komen. Bovendien moet de pedagogische meerwaarde van studentenmobiliteit verhoogd worden.

Universiteit moet de sabbat respecteren.

Volgens het Meldpunt Discriminatie Amsterdam (MDA) en de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft de Universiteit van Amsterdam (UvA) een joodse studente gediscrimineerd door geen rekening te houden met de sabbat. De studente stapte naar het meldpunt omdat ze niet kon deelnemen aan een selectiedag voor de opleiding tandheelkunde. Die was op een zaterdag, en dat is volgens haar geloof een rustdag.
Volgens de onderwijsinstelling is het echter van vitaal belang dat de selectieronde gelijktijdig met andere studenten wordt afgelegd. Daarop maakt ze geen uitzondering.
MDA en de CGB oordelen nu dat universiteit een verboden onderscheid heeft gemaakt op grond van godsdienst. ''Het zich onthouden van bepaalde activiteiten op sabbat is een rechtstreekse uitdrukking van de godsdienstige overtuiging van de joodse vrouw dat bovendien wordt beschermd door de Algemene Wet Gelijke Behandeling'', zo oordelen ze.
De UvA had volgens de CGB zorgvuldiger moeten kijken of een uitzondering op het beleid mogelijk was en de bezwaren beter moeten afwegen tegen de hieruit voortvloeiende gevolgen.
Een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling is een dringend advies maar heeft geen juridisch bindend karakter. Dat heeft enkel een uitspraak van een rechter.
Wordt ongetwijfeld vervolgd....

Studente filmt hoe haar minnaar in honderden stukjes wordt gesneden.

Een 19-jarige Chinese studente heeft de lugubere moord op haar 39-jarige getrouwde minnaar gefilmd. De executie, waarna het slachtoffer in honderden stukken werd gesneden, werd uitgevoerd door haar 'echte' vriend.
De politie heeft drie arrestaties verricht. Naast de tweedejaars studente en haar vriend werd nog een andere medeplichtige opgepakt. De bizarre moord gebeurde verleden maand in de zuidwestelijke provincie Yunnan, meldden locale media.
Het 39-jarige getrouwde slachtoffer was manager bij een plaatselijk constructiebedrijf. De studente, opgegroeid in een arme familie in de hoofdstad Peking, had het slachtoffer ontmoet tijdens haar werk als gastvrouw in een nachtclub.
Na de moord filmde ze hoe het lichaam van haar minnaar in 'honderden stukken' werd gesneden, schrijft de Southern Metropolis Daily, en ook nog 'Het lichaam werd zo toegetakeld uit haat en om het onherkenbaar te maken'.
Het zal je lief maar wezen....