Studentizine

Studentizine 167

Rolstoelsjezen voor het goede doel!

Na 10 jaar afwezigheid hebben enkele moedige studenten besloten om KINESIA’S ROLSTOELRACE opnieuw leven in te blazen. In het verleden kende deze activiteit om geld in te zamelen voor het goede doel veel succes, en de organisatoren hopen opnieuw op enthousiaste deelnemers en supporters!
Het concept is een wedstrijd tussen verschillende studentenclubs die elkaar bestrijden door zoveel mogelijke rondjes te rijden met rolstoelen om zo geld in te zamelen voor het goede doel.
Dit jaar werd gekozen om de opbrengst te doneren aan de stichting ‘To walk again’. Beoogd wordt onder andere hierdoor op een studentikoze, maar respectvolle manier, mensen bewust maken van het niet altijd even evidente leven van de rolstoelgebruiker.
De estafettewedstrijd zal op vrijdag 18 april ’08 om 17u04 van start gaan, en duurt exact 2uur en 56minuten. Dit is de totale looptijd van Luc Van Lierde, een collega van Marc Herremans, tijdens zijn deelname aan de recentste IRON MAN wedstrijd.
Hierbij willen de organisatoren graag iedereen uitnodigen om mee te komen kijken naar de wedstrijd, zelf een rondje mee te rijden, jezelf daarna te laten masseren door een van de studenten kinesitherapie van de Hogeschool Antwerpen, en te genieten van de muziek en drank aan studentikoze prijzen.
Iedereen is welkom vanaf 14u tot 22u aan de Antwerpse Ossenmarkt!

Lentepoets voor studenten en hoger onderwijs.

Woensdagnamiddag 23 april 2008 organiseert de stad Antwerpen in samenwerking met het Antwerps StudentenOverleg (ASO) van 14u tot 16u30 de eerste Lentepoets voor studenten en het hogere onderwijs. De gewone Lentepoets is reeds aan zijn elfde editie toe en zal plaatsvinden op zaterdag 26 april. Tijdens deze actie steunt de stad Antwerpen de buren die de handen in elkaar slaan en met vuilblik en borstel hun buurt te lijf gaan. Door het grote succes (meer dan 18000 gezinnen schreven in voor deze editie) wordt dit jaar de actie voor de eerste maal naar studenten en het hoger onderwijs opengetrokken.
3 hoger onderwijsinstellingen (Universiteit Antwerpen, Lessius hogeschool en de Hogeschool Antwerpen) en een 100-tal studenten (waaronder studentenverenigingen ESN en Aymie) schreven in voor de eerste editie van de ‘studentenlentepoets’. Ze zorgen er samen voor dat tussen 14u en 16u30 de Ossenmarkt, de omgeving rondom de ingeschreven campussen en de wandelzone ter hoogte van het museum voor Schone Kunsten ‘een beurt zullen krijgen’.
Om 17u worden de deelnemers in jongerencentrum KAVKA bedankt met een hapje, een drankje en een fijn geschenk aangeboden door Opsinjoren en Antwerpen Studentenstad.

Hasseltse roeiregatta op 23 april.

Dat Hasselt steeds meer investeert om een nog hippere studentenstad te worden en te blijven, blijkt uit tal van projecten. Naast de nodige academische vooruitgang en de succesvolle samenhang van onderzoek, industrie en wetenschap, schuwt ze ook geen inspanning en aandacht voor het welzijn van de Hasseltse studenten. Dit uit zich in talrijke initiatieven tijdens nieuwe en bestaande evenementen, waarbij studenten speciale aandacht krijgen.
Een pioniersrol om Hasselt als studentenstad te profileren, lag in handen van de Hasselt Studenten Regatta toen die op 31 maart 2003 voor de eerste keer georganiseerd werd. Dit spetterend studentenfeest werd de voorbije jaren met enorm veel enthousiasme onthaald door alle betrokken partijen. Ook de massale opkomst van supporters en kijklustigen – liefst 6000 in 2007- draagt elke jaar bij tot een geweldige sfeer.
De Hasselt Studenten Regatta is na vijf jaar uitgegroeid tot een stijlvolle traditie, en ook dit jaar willen ze er daar een topper van maken, met niet alleen de roeiwedstrijden, maar ook de studentikoze vlottenrace, en een hoop randanimatie. Meer informatie kan je vinden op de website van de stad .

Lintenavond II ...We’re expecting you...

Maandag 21 april 2008 is het weer zover : Studiant verwent alle praesidiumleden die dit jaar het Vlaamse studentenleven hebben grootgemaakt en alle nieuwe praesidiumleden die de doorsnee student volgend jaar nog beter zullen entertainen op een gratis avant-première met achteraf enkele vaten gerstenat om jullie eeuwige dorst te lessen.

Dit jaar laten we Lintenavond II zomaar even doorgaan op 4 (vier!) verschillende locaties, namelijk Kinepolis Leuven, Kinepolis Gent, Kinepolis Brussel en Metropolis Antwerpen, dus elke studentenvereniging vindt wel een zaal in haar buurt om deze Lintenavond mee te pikken ! Indien jullie club niet in één van deze steden gevestigd is, stuur dan zeker een mailtje naar lintenavond@studiant.be met de melding waar jullie komen kijken, zodat we de grootte van de zalen kunnen aanpassen!
Aangezien we, net als ieder jaar, een stormloop verwachten, werken we niet langer met inschrijvingen, maar zullen de eerste aanwezigen in elk complex een plaatsje bemachtigen, dus goed op tijd komen is de boodschap!

Om alles snel te laten verlopen, kunnen jullie reeds op voorhand de praesidiumformulieren invullen en afdrukken, zodat jullie deze bij het aankomen enkel dienen af te geven om in ruil jullie toegangsbandjes te bemachtigen. Vanaf 19u kunnen de formulieren afgegeven worden aan onze stand in Kinepolis, om 20u start de film. Het formulier vinden jullie onder de volgende link .

Na de film tappen we enkele vaten af in een nabijgelegen geheime locatie, waarover u alles verneemt op de avond zelf...
Meer info omtrent de locaties en de hele organisatie kan je vinden op www.lintenavond.be .
Als je écht wil weten welke film we op jullie loslaten, mag je altijd een mailtje sturen naar lintenavond@studiant.be met daarin een ongelooflijk goede reden waarom we jou de titel zouden moeten onthullen !
Hopelijk mogen we jullie allemaal verwachten in Gent, Leuven, Brussel of Antwerpen!

Students league op weg naar zinderende finale!

Voor de zevende keer strijden de faculteitsgebonden voetbalminnende Antwerpse studentenclubs om de ultieme hoogste eer op de groene zoden van de terreinen van de Luchtbalboys!
De inzet mag dan financieel een tikje minder zijn dan bij de Champions League, de oren van de beker zijn (bijna) even groot! Hoeft het nog benadrukt dat de strijd even heftig, de inzet even fanatiek, de sfeer voor, tijdens en na de finale zo mogelijk nog bruisender en rijker gemarineerd is dan bij de grote broers uit de bezoldigde voetballerij?
Wie ook maar een ziertje belangstelling heeft voor het betere voetbalwerk mag zeker niet ontbreken op de grote finale op 30 april, aftrap om 19.45 uur!
Breng toeters, bellen, ratels, sirenes, trompetten en ander aanmoedigende herrie mee, en vergeet vooral ook niet een gezonde dosis verlangen naar leute en plezier op te slaan!
www.studentsleague.be

Chrisostomos = koeienmest in leraarskamer?

Leerlingen van het laatste jaar van de humaniora willen zich graag al eens onderdompelen in de studentikoze sfeer, maar sommigen gaan daarin wel een "tikje" te ver...
Leerlingen uit het Sint-Jozef-Klein-Seminarie in Sint-Niklaas hebben borige week vrijdag namelijk ingebroken in hun school om koemest te dumpen in de leraarskamer en de gangen te besmeuren. Dat werd aan het persagentschap Belga bevestigd door directeur Walter Roggeman.
De leerlingen vierden die vrijdag namelijk hun zogenaamde 'honderd dagen', een traditie voor laatstejaars in het middelbaar. Rond zes uur 's morgens werd de conciërge gewekt door het alarmsignaal en trof hij de troep aan. Een wijkagent die toevallig in de buurt was zag de daders weglopen. Het gaat vermoedelijk om laatstejaars, maar de daders hebben zich niet bekendgemaakt.
"Onder meer de gangen en de speelplaats waren besmeurd met scheerschuim, olie en andere vettigheden", verklaarde directeur Roggeman. "Ik heb het programma voor de honderd dagenfestiviteiten opgeschort tot alles weer opgeruimd was. De leraren hebben spontaan zelf de mest in de leraarskamer opgeruimd, de laatstejaars hadden tegen 10 uur de gangen schoongemaakt. Daarna heb ik het programma gewoon laten doorgaan."
De leraren waren volgens Roggeman wel erg aangegrepen door de mest in de leraarskamer. "Ze zagen daarin een sterk symbool van hoe ze geapprecieerd worden. Op een dergelijke onrespectvolle manier tewerkgaan heeft niks meer met honderd dagen te maken. Dat vindt het merendeel van de leerlingen overigens ook." 's Middags zijn de leraren uit protest ostentatief afwezig gebleven op de receptie voor de laatstejaars. Normaal zijn ze daar massaal aanwezig.
Er werd -zeer terecht trouwens- klacht ingediend bij de politie.
De randdebielen die ervan uitgaan dat studentikoze tradities het ideale excuus zijn voor vandalisme, asociaal en zelfs wetoverschrijdend gedrag, verdienen het eigenlijk niet eens toegelaten te worden tot het hoger onderwijs.

Kopierecht voor examens bevestigd.

Het Vlaams ministerie van Onderwijs heeft vorige week in zijn nieuwsbrief aan de schooldirecties laten weten dat leerlingen niet alleen hun examen moeten kunnen inkijken, maar dat ze ook het recht hebben er een kopie van te krijgen.
In de onderwijswereld wordt verontwaardigd gereageerd. Leerkrachten vrezen dat binnenkort al hun vragen gaan circuleren. "Stel dat alle leerlingen in een klas hun examens gaan opvragen en de punten gaan vergelijken. Dat gaat eindeloze discussies opleveren", luidt het.

Overaanbod studenten geneeskunde.

De komende jaren zullen een pak meer geneeskundestudenten afstuderen dan er in het artsenberoep mogen stappen. "De overheid zal niet anders kunnen dan meer artsen toe te laten", zegt de examencommissie Toelatingsexamen arts en tandarts in haar Witboek. De examencommissie stelt een andere toelatingsproef voor.
Steeds meer studenten slagen in de toelatingsproef geneeskunde en steeds massaler studeren zij zeven jaar later ook af. Maar daardoor komen ze met meer op de arbeidsmarkt dan de overheid toelaat: zo mogen er in 2012 maar vijfhonderd artsen op de Vlaamse arbeidsmarkt komen, maar er zullen wel 795 afgestudeerden zijn.
"We stevenen af op een groeiende overschrijding van het contingent", zegt Daniël Van Steenberghe, de voorzitter van de commissie. "Wanneer meer dan tweehonderd artsen niet aan de bak geraken, zal de overheid niet anders kunnen dan het contingent op te trekken."
De commissie stelt in haar Witboek ook een alternatieve toelatingsproef voor. Nu wordt elke deelnemer toegelaten die een bepaalde score haalt. De commissie pleit er nu voor om in de toekomst een vast aantal studenten te selecteren volgens hun rangschikking.

Kunststudies aan strengere selectie onderworpen.

De minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (sp.a), wil strenger toekijken op de selectie van studenten in het hoger kunstonderwijs. Hij stelt voor dat de overheid zelf de toelatingsproeven organiseert. De minister wil niet alleen betere toelatingsproeven bij het begin van de opleiding, hij stelt ook voor dat er in sommige opleidingen een tweede selectieproef komt. Die zou dan plaatsvinden tussen het derde en vierde jaar (bij de overgang van bachelor naar master). Welke opleidingen dat zouden kunnen doen, is voer voor verder overleg.
De strengere selectie is één manier om de kwaliteit van het studentenpubliek - en dus de opleidingen - te verhogen. Zo zal één centrale toelatingsproef per opleiding voorkomen dat studenten nog langer "shoppen" tussen de hogescholen.

Het plan van de selectieproef maakt deel uit van de "discussienota hoger kunstonderwijs", die Vandenbroucke eind maart bekendmaakte. Het is een blauwdruk voor de hervorming waarop het hoger kunstonderwijs zit te wachten - het slaat niet op de middelbare scholen of de muziek- en kunstacademies.
Andere hervormingen waaraan minister Vandenbroucke denkt, zijn een specifieke opleiding tot muziekleraar en een praktische, driejarige opleiding voor drama of woordkunst.

Student swaffelt Taj Mahal.

De hogeschool Euro College in Rotterdam heeft een meerderjarige student met onmiddellijke ingang geschorst. De jongeman had zich tijdens een studiereis naar India “onzedig gedragen”, aldus de school. Tijdens een bezoek aan het wereldberoemde grafmonument Taj Mahal in Agra haalde de jongeman zijn jongeheer uit zijn broek en begon hij er mee in het rond te zwabberen tegen het monument. Een daad die bij het jonge volkje ook wel swaffelen genoemd wordt.

Volgens de website swaffelen.tk valt daaronder te verstaan: "Het swaffelen staat of valt met een belangrijke factor. De swaffelaar moet in het bezit zijn van een zogenaamde topzware penis. Dit wil zeggen dat de penis niet geheel stijf moet zijn, maar echter ook niet slap. Topzwaar is een toestand waarbij de penis ongeveer horizontaal hangt, en het mogelijk is om met de penis te zwaaien. Neem dan het te beswaffelen object (bij voorkeur vrouwenbil/been/borst) en sla daar licht kletsend tegenaan. Sla niet te hard met het oog op blauwe plekken/ gebroken benen."

Een vriend filmde het gebeuren en plaatste de clip op YouTube. “Ik ben de eerste man ter wereld die de Taj Mahal swaffelt”, zegt de student daarin.
De schooldirectie bood ondertussen al haar excuses aan aan de ambassadeur van India. Euro College onderzoekt ook of er juridische stappen kunnen worden ondernomen tegen de leerling, voor het aantasten van de reputatie van de hogeschool.
Terecht! Zeer terecht!
Op de redactie ontlokten de beelden gevatte commentaren vanwege de vrouwelijke toeschouwers: "hoe zielig, dat is een prematuurke. Die moest dat in een couveuse houden" en "zou dat nog groeien als je daarmee tegen een muur begint te kloppen?"...
oordeel zelf .

Gratis museumtoegang voor studenten gevraagd!

VVS, de Vlaamse Vereniging van Studenten, voerde op 10 april actie aan het Europese Parlement voor gratis museatoegang voor studenten. Op die dag zou het Europese Parlement zich uitspreken over een schriftelijke verklaring hieromtrent van Europarlementslid Saïd El Khadraoui.
Met de actie wilden de studenten het voorstel kracht bijzetten. Voor VVS moeten studenten namelijk kunnen deelnemen aan het culturele leven en met een krap studentenbudget en de steeds hogere studiekosten is dat niet evident. Gezien de groeiende mobiliteit van studenten zou een Europees initiatief zeer welkom zijn. Maar ook in Vlaanderen moeten er initiatieven genomen worden om de cultuurparticipatie van studenten goedkoper te maken.

Voor studenten is deelname aan cultuur immers vaak geen evidentie. Musea, theater, opera etc. zijn namelijk erg duur voor de meeste studenten. In Vlaanderen bestaan er heel wat initiatieven om de financiële drempel te verlagen, zoals de CJP-pas of de cultuurcheques voor studenten. In heel wat steden bestaat er ook gratis toegang tot musea.
Dankzij minister Anciaux kunnen jongeren binnenkort voor slechts één euro naar het museum. Toch hebben deze allemaal hun beperkingen. Zo kunnen enkel studenten jonger dan 26 profiteren van CJP en het één euro initiatief. De cultuurcheques en museatoegang zijn stadsgebonden en stimuleren dus enkel cultuur onder de kerktoren. Ook in verschillende Europese landen bestaan er reeds heel wat kortingen. Maar ook deze zijn vaak erg beperkt. Bovendien zijn studenten zich vaak niet bewust van welke mogelijkheden er in het buitenland zijn.
El Khadraoui pleit voor een harmoniseringsinitiatief om studenten gratis toegang te geven tot permanente collecties in EU-lidstaten. Daarnaast wil hij dat er onderzocht wordt of er een algemene Europese studentenkaart kan ingevoerd worden in alle Europese lidstaten.

VVS steunt dit voorstel omdat het de financiële drempel voor studenten kan verlagen en zo de cultuurparticipatie van studenten kan bevorderen. VVS vraagt bovendien een gelijkaardig initiatief van de Vlaamse Regering. VVS pleit voor een studentencultuurpas . Deze moet de bestaande kortingen integreren en stroomlijnen en zo een transparant en goedkoop aanbod garanderen. De studentencultuurpas mag zich niet beperken tot musea maar moet een breed cultuuraanbod toegankelijk maken voor studenten.
Voor VVS is cultuur geen luxegoed. Onderwijs en cultuur zijn met elkaar verweven. Aangezien democratisch onderwijs maar mogelijk is in een democratische samenleving, zet VVS zich ook in voor de democratische rechten en vrijheden van de gemeenschap en het individu. Beide aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze verwevenheid komt zeer duidelijk tot uiting in de relatie tussen democratisering van onderwijs en cultuur. In weinig maatschappelijke domeinen is de participatie echter zo ongelijk verdeeld als in de cultuursector. Een student kan en mag niet worden gereduceerd tot zijn of haar studieactiviteiten alleen, maar moet ook kunnen deelnemen aan het culturele leven. Langs de andere kant worden de onderwijskansen ook sterk bepaald door het cultureel kapitaal van de jongere. Tegelijkertijd speelt het onderwijs een uitgesproken rol in cultuuroverdracht.
Deze gedeelde verantwoordelijkheid wordt nog duidelijker bij de artistieke opleidingen. De studiekosten voor kunststudenten liggen in Vlaanderen echter zeer hoog. Kunststudenten moeten vaak zeer duur materiaal aankopen. Voor hen is cultuurparticipatie ook onontbeerlijk. Door de vaak dure prijzen voor musea, theater en andere, swingen de studiekosten de pan uit. Maatregelen om deze kosten te drukken zijn voor de kunststudenten dus noodzakelijk.
Gratis museatoegang en een studentencultuurpas zijn maatregelen die de democratische toegang tot de kunstopleidingen moeten vergroten.

Darwin op de helling in het onderwijs?

Toekomstige onderwijzers in België zijn terughoudend als het gaat om het doceren van de evolutietheorie van Darwin. Nogal wat onder hen verkiezen, uit religieuze overwegingen, door te geven dat de oorsprong van het universum en van de mensheid door een hogere macht geleid zijn.
Vooral toekomstige onderwijzers biologie die moslim zijn en stagiairs afkomstig uit Marokko zouden in die situatie verkeren. Bepaalde schooldirecties en de bevoegde ministers in het zuiden van België, Christian Dupont en Marie-Dominique Simonet, zijn bezorgd over de evolutie. Ze benadrukken de rol van inspecteurs om na te gaan of de onderwijsprogramma's gevolgd worden.
Er is 138.000 euro uitgetrokken voor een studie naar de omvang van het fenomeen in een zestigtal scholen. De ULB zal de studie uitvoeren.

Keert de beschaving op haar stappen terug? Waar geloof bloeit kwijnt de ratio!

Soepeler taalregeling in het hoger onderwijs gevraagd.

De Raad Hoger Onderwijs adviseert de minister van Onderwijs en Vorming om de huidige taalregeling in het Vlaamse hoger onderwijs beperkt te versoepelen. Dat kan de internationale uitstraling ten goede komen en voordelen hebben voor de Vlaamse studenten. Op voorwaarde dat de instellingen en de overheid maatregelen nemen om mogelijke negatieve gevolgen op te vangen.

De Vlor stelt in zijn advies over de taalregeling voor dat in bacheloropleidingen tot 30 studiepunten van het opleidingsprogramma (180) in een andere taal zouden kunnen georganiseerd worden, zodat instellingen een volledig anderstalig semester kunnen inrichten. Instellingen zouden best samenwerken om een internationaal aantrekkelijk en kwaliteitsvol anderstalig traject van 30 studiepunten mogelijk te maken, vindt de raad. Een volledige masteropleiding in een andere taal, moet mogelijk worden, vindt de Vlor, op voorwaarde dat een student in Vlaanderen binnen het betrokken studiegebied elders een Nederlandstalige master kan volgen. De instellingen zullen hierover moeten afspreken en samenwerken via het sectoroverleg. Anderstalige masteropleidingen hoeven allerminst specifiek voor buitenlandse studenten bedoeld te zijn.
De raad vindt dat instellingen verplicht moeten aantonen dat de anderstalige opleiding een meerwaarde heeft, bijvoorbeeld omdat het doeltreffender en functioneler is. Zij moeten ook garanderen dat zij een gecoördineerd talenbeleid voeren en dat bijvoorbeeld de talenkennis van de docenten op peil is.

Een beperkte versoepeling van de taalregeling heeft voordelen voor de studenten en de onderwijskwaliteit:
- Internationaliseringcultuur. Anderstalige opleidingsonderdelen maken Vlaanderen aantrekkelijker voor buitenlandse studenten en docenten; wat de internationale mobiliteit bevordert. Door het contact met buitenlandse studenten, leren Vlaamse studenten en docenten andere culturen kennen, wat vaak aanzet tot uitwisseling en een eigen buitenlandse ervaring. Kennisuitwisseling met buitenlandse docenten en studenten leidt ook tot nieuwe inzichten, die men zowel in wetenschappelijk onderzoek als in onderwijs kan aanwenden. Dat is positief voor de kwaliteit van opleidingen.
- Meertaligheid wordt in de globaliserende samenleving steeds belangrijker. Anderstalige opleidingsonderdelen bevorderen de talenkennis van studenten, en laten hen vlotter kennis maken met gangbare wetenschappelijke literatuur of de terminologie van een vakgebied.
- Internationalisation@home. Ook studenten die niet zelf naar het buitenland trekken, profiteren van de positieve effecten van de internationaliseringscultuur en de contacten met buitenlandse studenten en docenten. Talenkennis en vertrouwdheid met internationale contacten zijn ook troeven op de arbeidsmarkt.
- In de internationale onderzoeksgemeenschap is de voertaal meestal Engels. In academische opleidingen zijn onderzoek en onderwijs met elkaar verweven. Dan kan een Engelse master een voordeel opleveren voor de kwaliteit en de positie van het Vlaamse hoger onderwijs.

De raad vindt evenwicht tussen Nederlandse en anderstalige opleidingen erg belangrijk om de eigen taal niet in de verdrukking te brengen. Toch verwacht hij geen overwoekering van Engelstalige opleidingen. Dat is in andere Europese landen immers evenmin het geval, hoewel daar meestal geen taalbeperking geldt. De instellingen kunnen met de middelen waarover ze beschikken ook geen woekerend aanbod van anderstalige opleidingen georganiseerd krijgen; zeker niet voor bacheloropleidingen.
Anderstalige opleidingsonderdelen of masters kunnen de moeilijkheidsgraad van de opleiding wel vergroten en een bijkomende drempel vormen om met de opleiding te beginnen. Dit kan alle studenten afschrikken. Maar het zal zwaarder doorwegen bij zogenaamde doelgroepstudenten, wat de democratisering van het onderwijs kan belemmeren.

Daarom beklemtoont de Vlor dat instellingen en de overheid maatregelen moeten nemen om dit en andere mogelijke nadelen van een soepelere taalregeling op te vangen. Studenten moeten bijvoorbeeld altijd het recht hebben om examen af te leggen in het Nederlands. De overheid moet ook zorgen voor faciliteiten voor doelgroepstudenten en toezien op de kwaliteit van de opleidingen. De instellingen moeten zorgen voor een coherent taalbeleid en duidelijke communicatie met studenten en docenten.
Het taalbeheersingsniveau van de docent en de werkdruk moeten zij eveneens in de gaten houden.
Het advies .

Examencamera's in het Verenigd Koninkrijk.

Zolang er examens georganiseerd worden, wordt er door de examinandi gespiekt, gefraudeerd, omgekocht, geslijmd, verleid en geprobeerd de resultaten in positieve zin te beïnvloeden, al dan niet door het inroepen van hogere machten...
De Britten weten dat ook, en elk jaar komen daar wel een aantal grootscheepse examenfraudes aan het licht. Net daarom hebben ze aan de overkant van het kanaal besloten om nu ook bewakingscamera's in te gaan schakelen. Een surveillant kan immers niet constant naar alle kanten kijken, en moet occasioneel ook wel eens bepaalde verdachte sujetten uit het oog verliezen.
De gehaaide spiekers hebben vaak niet meer dan enkele seconden nodig om hun resultaten boven de kritische drempel te kunnen tillen, en daarom heeft de "British exam supervisors' body" besloten om in de zéér nabije toekomst gesloten TV-circuits te gaan installeren.
De beelden worden opgeslagen, en in eender welk twijfelgeval kan het doen en laten van eender welke student gedurende de gehele examenperiode onder de loepe worden genomen.
In België zal er wel weer luidkeels worden gehuild over "schending van de privacy", maar over het kanaal beginnen ze er binnenkort wel mee, en eigenlijk speculeren ze voornamelijk op het ontradende karakter...