Studentizine

Studentizine 53

Van de redactie

Het was krokusvakantie, en dat vertaalt zich ook enigszins in dit Studentizine. Seba zat wel in Amerika, maar had blijkbaar wel wat beters te doen dan het thuisfront te berichten over z'n esbattementen. Het animo was in het algemeen al een beetje minder groot, en dan kwam er nog een griepvirusje de redactie binnensluipen... Virusje deskundig verzopen, maar ondertussen bleven de paginaatjes maagdelijk. Gelukkig voor de periodiciteit hebben we ook medewerkers die je drie keer dood moet schieten vooraleer ze berusten. Dus ondanks krokussen en andere virussen, toch een nieuw Studentizine ondertussen!

Vakantiespijbelen en andere hoogseizoensprijsperikelen.

Met de recente krokusvakantie net achter de rug beginnen de onderwijsinstellingen weer zicht te hebben op het aantal leerlingen dat een dagje eerder op reis vertrok of een dagje later terug komt uit skivakantie. Er blijkt alvast een stijgende lijn in te zitten, en het feit dat reisagentschappen speciale kortingen (tot 25%) voorzien voor jonge gezinnen die op reis vertrekken buiten de klassieke schoolvakanties zal die tendens zeker niet omlaag halen. Ouders mogen nu hun kinderen weliswaar vier dagen van school thuishouden, zonder dat daar een doktersattestje voor moet binnengebracht worden, maar het is ook niet de bedoeling dat daardoor aan vakantiespreiding kan worden gedaan. In Engeland is het ondertussen alvast zover dat de minister van onderwijs, Ian Lewis, besloten heeft om ouders die hun kinderen thuis houden om op vakantie te gaan, in de toekomst effectief te beboeten. In Vlaanderen blijkt het probleem zich voorlopig hoofdzakelijk te situeren in de rijkere gemeenten rond de periode van de skivakanties, en in de stedelijke gebieden rond de zomervakantie, wanneer nogal wat migrantenkinderen vroeger thuis gehouden worden, of later aan het schooljaar beginnen, omdat anders de boot naar en van Marokko zo vol zit… Bij ons wordt voorlopig nog niet gedacht aan een boetesysteem, maar overweegt men sensibiliseringscampagnes voor de ouders.

Professor in de "gokologie".

De Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg krijgt een gokprofessor die zich zal gaan bezighouden met alle aspecten van het kansspel in Nederland. De Nederlandse Staatsloterij betaalt voor de leerstoel “regulatieve aspecten van kansspelen”, en dat alvast voor een periode van vijf jaar.
Per jaar betaalt de Staatsloterij 200.000 Euro aan de universiteit…
bingo!

Britse studenten misbruikt als schild in Irak.

Een aantal Britse studenten, die uit idealisme naar Irak reisden om daar als menselijk schild op te treden bij ziekenhuizen en scholen, komen nu tot de ontdekking dat ze door de lokale regering gretig worden opgesteld bij strategische en militaire doelwitten. Een aantal onder hen is er ondertussen al in geslaagd Irak te ontvluchten, en zij blijven nu in buurlanden als Jordanië, om daar te helpen bij de opvang van vluchtelingen. Ook andere studenten/vrijwilligers weten en voelen zich misbruikt door het regime van Sadam.

21 opgepakt bij anti-NSV betoging in Leuven.

Op 27 februari organiseerde het Nationalistische Studentenverbond in Leuven een betoging tegen de groeiende invloed van het Engels in het onderwijs. Linkse tegenbetogers wilden de manifestatie verhinderen of toch minstens zo veel mogelijk bemoeilijken, natuurlijk in het kader van de “democratie”… Een 200-tal van de tegenbetogers had op het kruispunt van de Tiensestraat en de Vesaliusstraat barricades opgeworpen met huisraad en fietsen. De politie, die de NSV-betoging voorafging, werd door een groepje rapalje van gemaskerde “linkse democraten” bestookt met stenen, verfpotten en brandende fakkels. Uiteindelijk dienden de ordediensten de straat vrij te maken met behulp van het waterkanon en de wapenstok. Uiteindelijk werden 21 van de tegenbetogers opgepakt wegens diverse feiten, 8 werden gerechtelijk aangehouden wegens slagen en verwondingen. Er vielen ook 8 gewonden (2 NSV’ers, 2 politieagenten en 4 “antifascisten”) Het is wel jammer voor de leden van het NSV dat vrijwel alle persberichten kopten over “incidentrijke NSV-betoging” of “”NSV-betoging legt Leuven lam”.

Oxford laat terug alcohol toe op studentenfeestjes.

Bij het begin van het academiejaar hebben de eerstejaars studenten het in Oxford weer zo bont gemaakt dat er een totaalverbod op alcohol werd afgekondigd. De aanleiding was een écht spoor van braaksel, bloed en uitwerpselen dat werd achtergelaten na de modale campusfuif. Recentelijk werd het totaalverbod opgeheven, maar daar zijn de nodige (moeilijke) onderhandelingen aan voorafgegaan. Onder bepaalde voorwaarden mogen feestende studentenverenigingen nu opnieuw iets anders dan spuitwater, fruitsap en limonade serveren.

Nekka-wedstrijd 2003-2004

De Stichting voor Vlaamse Creatie vzw, organisator van de Nekka-Nacht, is op zoek naar nieuw Nederlandstalig muzikaal talent.
Samen met onze partners willen wij dit talent maximaal begeleiden en bijstaan in het uitbouwen van een muzikale carrière. Wij kunnen hierbij rekenen op de steun en medewerking van ondermeer Poppunt vzw, het Ministerie van Cultuur, afdeling Volksontwikkeling, het Muziekcentrum Vlaanderen, het Vlaams Centrum voor Amateurkunsten - vzw Creatief Schrijven, Radio 1, De Kleine Avonden, Hetdoosje vzw, de Ancienne Belgique, CC Strombeek-Bever, CC Jan Tervaert (Hamme), CC De Zandloper (Wemmel), PC Arenberg (Antwerpen), Kras Artists, KBC, Sennheiser en Sabam.
Wie kan deelnemen?
Iedere artiest/groep die:
  • hedendaagse, niet klassieke muziek vertolkt
  • nummers met eigen onuitgegeven Nederlandstalige teksten in een eigen arrangement maakt
  • één cover van een bestaand Nederlandstalig nummer kan uitvoeren
  • met instrumentale begeleiding of a capella optreedt, met een maximum van 8 vocalisten
  • live optreedt, zonder playback of soundmix
  • geen platencontract heeft én nog geen full-cd heeft uitgebracht bij de inschrijving
  • in België woont
  • ouder is dan 16 jaar en
  • de ambitie heeft om professioneel met muziek bezig te zullen zijn.
Hoe inschrijven?
Stuur vòòr 31 mei 2003 je inschrijvingsformulier (zie http://www.nekka.be/wedstrijd.html) en demo naar:
Stichting voor Vlaamse Creatie vzw
Duivelshofstraat 2
2140 Antwerpen
Op de demo zet je vier nummers waarvan één cover. Plaats het beste nummer eerst. Voeg hierbij ook een korte biografie van de groep, een goede foto, de teksten van de nummers en eventueel wat toelichtingen bij de keuze.
Wel tekst en muziek, maar geen muzikanten ?
Geen probleem. Nekka zorgt voor ervaren muzikanten die als begeleidingsband dienst doen. Hiervoor wordt extra gerepeteerd in de aanloop naar de selecties.
Preselectie
Een vakjury beoordeelt alle demo's samen met de provinciale partners. Samen verdelen ze de betere demo's onder de zes partners voor een eerste selectie. Voor 30 juni 2003 ontvangen alle deelnemers een bericht over het resultaat van deze preselectie en horen ze desgevallend bij welke provinciale partner ze ingedeeld zijn. De demo's blijven eigendom van de Stichting voor Vlaamse Creatie vzw.
Provinciale selectie
De provinciale selectie vindt plaats in de loop van de maand september. Elke geselecteerde speelt hiervoor een set van drie nummers waaronder één cover. Elke artiest/groep speelt op de backline die voorzien is door de organisatie. Wie geen muzikanten heeft, kan beroep doen op de professionele muzikanten die de organisatie voorziet. Elke provinciale selectie levert drie halve finalisten af. De uitslag wordt ter plaatse bekendgemaakt.
Coaching en begeleiding
In voorbereiding op de halve finale wordt elke kandidaat begeleid door een gevestigde artiest (Johan Verminnen, Kommil Foo, dirk Blanchart, Sabien Tiels, Bram Vermeulen,...). Deze coaching is verplicht ! Tijdstip, plaats en modaliteit wordt in gezamenlijk overleg met de artiest afgesproken. In de voorbereiding naar de finale wordt deze begeleiding voor de finalisten voortgezet. De finalisten dienen tevens deel te nemen aan een cursus rond zakelijke rechten en plichten die in samenwerking met Poppunt vzw zal georganiseerd worden.
Halve Finale
De halve finales vinden plaats op zaterdag 25 oktober en zondag 26 oktober 2003 in het CC De Zandloper in Wemmel.
Tijdens de halve finale brengt elke artiest/groep een set van twee eigen nummers en één cover. Elke artiest/groep speelt op de backline die voorzien is door de organisatie. Wie geen muzikanten heeft, kan beroep doen op de professionele muzikanten die de organisatie voorziet. De vakjury selecteert uit de deelnemers 6 groepen of artiesten die mogen deelnemen aan de finale. D

Nekka finale

De finale vindt plaats op zaterdag 29 november 2003 in de AB in Brussel.
Elke finalist krijgt in voorbereiding op de finale professionele begeleiding aangeboden. Tijdens de finale brengt elke artiest/groep een set van twee eigen nummers en één opgelegd werk. Dit bestaat uit het op muziek zetten van een tekst die door de organisatie wordt voorzien. Deze tekst is voor alle finalisten dezelfde en wordt begin oktober aan alle halve finalisten bekendgemaakt. Ook voor de finale wordt er gespeeld op de voorziene backline en kan er gebruik gemaakt worden van de professionele muzikanten die de organisatie voorziet. De vakjury kiest uit de finalisten drie laureaten met een eerste, tweede en derde prijs. De overige finalisten krijgen een alfabetische rangschikking.
Juryrapport
Elke halve finalist en finalist krijgt een juryrapport met tips en advies van de vakjury. Tevens wordt een 'stemrapport' opgesteld door een gediplomeerde zangpedagoge.
Prijzenpakket
Voor de winnaar van de Nekka-wedstrijd ligt een boeiend aanmoedigingspakket klaar:
  • een platencontract voor één full-CD met een gevestigd producer
  • een contract bij een boekingskantoor
  • introductie bij concertorganisatoren, radio en tv
  • extra opnamedagen in een professionele studio
  • een reeks podiumkansen (Boterhammen in de Stad, Gentse Feesten op St-Baafs, ...)
  • een optreden op Nekka-Nacht 2004.
Elke finalist uit de provincie Antwerpen is automatisch geselecteerd voor Frappant, de officiële popwedstrijd van de provincie, waarvan de winnaar 2 jaar lang op de affiche komt van het project 100% Puur.
Met de drie laureaten wordt in samenwerking met SABAM een compilatie-cd opgenomen. Hiervoor worden de nodige opnamedagen in een professionele studio voorzien.
Kortom, iedereen legt zijn volle gewicht in de schaal om de winnaar een kans te geven door te breken in het professionele circuit.
Concertreeks
Elke finalist wordt 'gekoppeld' aan een gevestigde artiest. Samen moeten ze een korte muzikale set uitwerken waarmee een concertreeks wordt georganiseerd langsheen elke provinciale partner.
Nog vragen? Voor meer informatie surf je naar www.nekka.be/wedstrijd.html of contacteer je het Nekka-secretariaat: Duivelshofstraat 2, 2140 Antwerpen tel: 03/248.63.43 fax: 03/322.58.77 epost: info@svc.be.

Echte studentenmobiliteit in Europa nog ver weg!

Twee weekends geleden (21-23 februari) verzamelden 140 studentenvertegenwoordigers uit 40 Europese landen in Athene, Griekenland om zich tijdens de 5de 'European Student Convention' te buigen over de vraag “How to achieve genuine student mobility”. Deze Conventie werd georganiseerd door Esib – the National Unions of Students in Europe – de Europese koepelorganisatie van de nationale studentenkoepels in 37 landen en hierdoor de vertegenwoordiger van meer dan 11 miljoen studenten. De Conventie werd gesteund door de huidige voorzitter van de EU, Griekenland en de Europese Commissie. Onder andere de Griekse Minister van Onderwijs en de secretaris-generaal van de European University Association spraken de aanwezigen toe.
Tijdens de Conventie behandelden de studentenvertegenwoordigers de verschillende aspecten van studentenmobiliteit in een plenaire sessie en in werkgroepen, de resultaten hiervan werden verzameld in een communiqué. De bevindingen van deze Conventie zullen gebruikt worden als de studentenbijdrage aan de ministeriële conferentie van Berlijn in september 2003, als onderdeel van de ontwikkeling van een Europese Hoger Onderwijsruimte (Bologna Proces) en verder ook als input in het consultatieproces van de Europese Commissie aangaande de toekomstige ontwikkeling van de onderwijs-, beroepsopleidings- en jongerenprogramma’s van de Europese Unie na 2006 (bv. Erasmus en Tempus). Stefan Bienefeld, de voorzitter van Esib zei: “deze Conventie wou de problemen aanpakken die echte studentenmobiliteit onmogelijk maken, gaande van economische barrières zoals onvoldoende beurzen tot de sociale en politieke belemmeringen. Verder werd er ook aandacht besteed aan e-mobiliteit, een relatief nieuw fenomeen, en de vraag of dit kan bijdrage tot een grotere studentenmobiliteit of dit enkel zal leiden tot een goedkoop alternatief voor diegene die zich geen fysieke mobiliteit kunnen veroorloven.” Joris Roos en Valentina Gatti, respectievelijk voorzitter en ondervoorzitter van VVS waren in Athene aanwezig als vertegenwoordigers van de studenten in Vlaanderen.
Meer informatie over de Conventie kunt u vinden op de website: www.esib.org/5convention waar u ook de volledige tekst van het communiqué terugvindt.
Contactpersoon: JORIS ROOS OF VALENTINA GATTI
TEL.: 0486/51.66.83 04 of 0486/80.01.00
(VVS-kantoor: 02/502.01.22)

Associaties zetten studenten buitenspel

Het Bolognadecreet zal met een tweederde meerderheid worden goedgekeurd. Hierdoor krijgen de associaties meer slagkracht. Minister Vanderpoorten diende bij de onderhandelingen hierover echter een aantal toegevingen te doen. Zo werd het luik over de studenteninspraak uit het decreet gelicht, omdat dit grondwettelijke problemen zou opleveren. De dertien studentenraden van de Associatie K.U.Leuven zijn bijzonder ontgoocheld door deze gang van zaken. Het is duidelijk dat de associaties niet willen dat de studenten iets in de pap te brokken hebben. We betreuren dat men tot nu toe schermt met de vrijheid van onderwijs om evidente zaken, zoals inspraak van studenten en personeel, te blokkeren. Dit ervaren wij als een gebrek aan waardering voor de inzet van de zovele studentenvertegenwoordigers in tal van organen aan universiteiten en hogescholen.
De Studentenraad Associatie Leuven (StAL) is als instellingsoverschrijdende instantie een onafhankelijke waakhond binnen de associatie. Net daarom kan zij een belangrijke rol spelen bij het overbruggen van tegenstellingen tussen universiteiten en hogescholen. Zoals het er nu naar uit ziet, zal de studentenparticipatie op het vlak van de associaties een lege doos blijven. Hoewel studenten belangrijke stakeholders van het hoger onderwijs zijn, zullen zij hun stem in het beleid niet kunnen laten horen.
De studenten van de Associatie K.U.Leuven eisen reële inspraak. Een associatie wordt immers meer dan een praatbarak; ze krijgt echte bevoegdheden op het vlak van onderwijs- en personeelsbeleid. Daarom is het essentieel dat studenten én personeel garanties krijgen voor een adequate vertegenwoordiging, nog voor het Bolognadecreet wordt goedgekeurd.
Jeroen Vandromme (0497/83.03.67)
Coördinator Studentenraad Associatie Leuven
jeroen.vandromme@student.kuleuven.ac.be
Katrien De Meyer (0473/42.27.89)

Antwerps kiekenvervolg...

In het vorige Studentizine namen we een ingezonden aanklacht op, betreffende een uit de hand gelopen introductiecantus. Daar kregen we vrij veel respons op, waarvan de teneur zeer goed wordt samengevat in de onderstaande reactie.

Met stijgende verontwaardiging heb ik uw artikel gelezen over Andoverpia. Ik vind het frappant dat zo'n gerenommeerde club erin slaagt op 1 avond het zo fragiel opgebouwde nieuwe vertrouwen van onze toekomstige schachten en dus ook clubleden zo naar de *kloten* te helpen. Ik ben zelf redelijk actief geweest in het studentenleven en ook nu nog pik ik graag een cantus mee. Laten we zeggen dat ik maar moeilijk afscheid kan nemen.
Ik hoop dat die club wel degelijk beseft dat ze niet alleen het St Michielscollege maar heel het Antwerpse middelbare onderwijs hebben bereikt. En helemaal niet op een positieve manier. Misschien moeten ze eens stil staan bij het idee dat zonder nieuwe schachten de clubs stilaan doodbloeden. Dit was een unieke kans die jammerlijk verziekt is en de coronaleden en het presidium waren duidelijk niet op de hoogte van de codex.
Het is oa. de taak van een senior annex preses om iemand en zeker een schacht of in dit geval een eindejaarsscholier bierimpotent te verklaren indien dit nodig is voor 1.) het ordentelijk verloop van de cantus en zeker niet onbelangrijk 2.) voor de veiligheid van de betrokken persoon. Moest er een manier zijn om dit presidium juridisch uit hun ambt te ontzetten dan steun ik je daar volmondig in.
Verder zou ik het niet meer dan logisch vinden dat het voltallige presidium zich gaat verontschuldigen, vooral bij de 17-jarige voorzitster want zij gaat waarschijnlijk een serieuze douw gekregen hebben (ik ben bekend met dit soort schoolraden, believe me), bij de leerlingen, bij hun ouders, de directie en eigenlijk bij alle studentenclubs die het wel serieus menen.
En laat me even stil staan bij de term dictatuur. De cantusleider, de senior dus, is verantwoordelijk voor het ordentelijk verloop van een cantus en kan commando's geven. Deze mogen echter geen gevaar opleveren voor een van de leden van de corona. Een senior die het al te bont maakt kan ten alle tijden zijn commandodegen verliezen en die wordt dan doorgegeven aan de zedenmeester enz... Verder is een preses steeds verantwoordelijk voor het ordentelijk verloop van zijn clubactiviteiten. Dus is het GEEN dictatuur maar een geheel van duidelijke afspraken die ervoor moeten dienen om van een cantus een leuke gebeurtenis te maken. Waar iedereen wel wat licht in de wind kan zijn, maar de 'straalbezopen' student behoort echt niet meer tot deze tijd.
Ik hoop dat hieruit lessen worden getrokken voor de toekomst en de senior zijn commandodegen geheel vrijwillig neerlegt en zich eens beraadt over wat er misgelopen is en hoe dit kan voorkomen worden. Ik kijk uit naar zijn reactie.
Gery Van Den Broeck
SOSJO WINA (Leuven)
1996-1997
SORA (loko)
1997-1998
cantusgenieter sedert 1994.

Jezus als studentenactiviteit, debat over geloof, sekten en rationaliteit.

Studentengenootschap "’t Zal wel gaan" heeft een lange reputatie inzake eigenzinnige studentenactiviteiten, en op 19 maart staat er weer zo eentje op het programma, een debat over het thema "Zin en onzin over de historische Jezus".
- Is een wetenschappelijk benadering van de bijbel een bedreiging voor het geloof. Is kritische bijbelstudie geloofsondermijnend?
- Wat kunnen we vanuit een skeptisch of kritisch oogpunt weten over Jezus? Welke daden heeft hij gesteld, welke leer heeft hij verkondigd en hoe hebben die eventuele daden en uitspraken geleid tot het ontstaan van het Christendom?
- Heeft de leer 'van' Jezus of van het christendom nog een reële relevantie voor onze tijd?
- Zijn new age en allerei sektarische organisaties de nieuwe godsdienst van het heden en de toekomst?
- Vormen de traditionele godsdiensten, samen met het kritisch en skeptisch denken een efficiënte dam daartegen?
Debattanten:
  • Prof. dr. Etienne Vermeersch (filosoof, UG)
  • Prof. dr. Paul Cliteur (filosoof, Univ. Leiden en Delft; Ned.)
  • moderator: Dr. Danny Praet (RUG; o.v.)
Plaats van gebeuren:
• Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Universiteit Gent
• Aud. E, Blandijnberg 2 - 9000 Gent, deuren 19.00 uur, debat om 20h
• Toegang 2 euro (gratis voor 't Zallers en Skeppers)
• Plaatsreservaties : tom@skepp.be
• Boekenstand voorzien
Organisatie: 't Zal Wel Gaan
Die avond worden ook de skeptische prijzen uitgereikt aan twee docenten van de UG:
Prof. Els De Bens en dr. Karin Raeymaeckers krijgen namelijk "De Zesde Vijs". De Zesde Vijs wordt toegekend aan iemand die zich het voorbije jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het verspreiden van objectieve kennis inzake pseudo-wetenschap en het paranormale. Van mensen met gezond verstand wordt gezegd dat ze ze "alle vijf" hebben, naar de vijf zintuigen. Paranormalen beweren dikwijls nog over een extra zintuig meer te beschikken. De Zesde Vijs wordt uitgereikt aan mensen die bewezen hebben over een extra portie gezond verstand te beschikken, door in de media op te vallen door een genuanceerde kritische kijk op de zaken of door een grondig gedocumenteerd betoog. De prijs bestaat uit een houten sokkel met daarop een vijs in de vorm van een vraagteken met een gestileerde psi.
www.skepp.be

Modern onderwijs...

Koffietijd voor de eerstejaars psychologen. Honderdzeventig man bespreekt de gebeurtenissen van de vorige avond. Her en der liggen de boterhammen op tafel, de eerste snoepwikkels ernaast. Een student slurpt aan zijn milkshake en twee slimmeriken hebben thermoskannetjes meegenomen. Wanneer de docent zijn voordracht begint, duurt het minuten voordat het gespreksvolume omlaag gaat. De titel van het college, ‘Sociocultural perspectives on suicide‘, mag de pret niet drukken.
Dit is niet de bange droom van een beginnend onderwijzer, maar het college klinische psychologie van de ervaren docent dr. Willem van der Does. Hoewel de wanorde onder de psychologen opmerkelijk is, houden ook studenten van andere opleidingen er ruime fatsoensnormen op na.
Bij burgerlijk recht bijvoorbeeld volgde M.C.I.M. Duynstee, zelf werkzaam bij de sectie, hoorcolleges voor grote groepen propedeusestudenten. ‘Er werd ongelofelijk veel gepraat. Ik kon de docent niet meer verstaan.‘
Ook kleine groepen studenten kennen weinig scrupules. Docente Karima van der Meer verzorgt bij Letteren een cursus Italiaans voor een groepje van vijftien. Geregeld ziet ze zich gedwongen de orde herstellen met een “silenzio bambini”. Laatst werd ze geconfronteerd met de ‘knalwind‘ van één van haar studenten. ‘Ik erger me niet,‘ zegt ze, ‘ik verbáás me.‘
Docenten storen zich mateloos. Van de twaalf geïnterviewden vinden er acht dat te veel studenten zich niet weten te gedragen. Het praten tijdens de les is toegenomen en studenten zijn al te vrijpostig geworden: eten in de werkgroep, jassen aanhouden en zonder blikken of blozen halverwege een college binnenlopen. Docenten verbazen zich over de vanzelfsprekendheid waarmee de modale student dat doet.
De studenten zelf ergeren zich trouwens ook aan elkaar. Van de 125 deelnemers aan de Mare poll op internet vindt 63 procent dat zijn of haar medestudenten heropvoeding nodig hebben. ‘Ik ga altijd vooraan zitten om geen last te hebben van het gepraat op de achterste banken‘, zegt een eerstejaars student archeologie. ‘Maar als het college saai is, praat ik zelf ook.‘
Psychologiestudenten ergeren zich het meest aan elkaar. Van de twaalf ondervraagde psychologen vinden er tien dat er ‘veel gepraat‘ wordt tijdens college, acht studenten ervaren dat als storend en tien studenten geven toe er zelf aan mee te doen. Bij psychologie worden leerkrachten bewust getreiterd. Hoewel de docenten zelf ontkennen slachtoffer te zijn, signaleren vijf studenten het fenomeen. Voorbeelden daarvan zijn ‘sarcastisch klappen‘ aan het einde van het college, uitlachen van de docent, hem of haar negeren als deze om stilte vraagt en opmerkingen maken over de kledingkeuze.
Floor Wubbe (27), vierdejaars psychologiestudente, geeft soms college bij pedagogiek. Ze vindt dat er ‘heel veel gepraat‘ wordt en voelt zich net een ‘kleuterjuffrouw.‘ ‘Ik vraag wel eens: waarom blijf je hier? Als je alleen voor het bewijs komt dat je bent geweest, dan kan je dat krijgen en mag je weg.‘
Dr. Andreas Kinneging, rechtsfilosoof en conservatief, is één van de vurigste pleitbezorgers van een ‘hernieuwde kennismaking‘ met traditionele normen en waarden. ‘Beleefdheid is het voorportaal van de moraal. Het is allemaal boerser geworden.‘ Met studenten ervaart hij zelf geen problemen, wellicht door een zeker charisma aan zijn kant. ‘Ik heb wel te maken met de cafetariamentaliteit: dat studenten wegblijven als ze geen zin hebben.‘ Een oorzaak van wangedrag zoekt hij in het gebruik van ongeschikte collegezalen, zoals waar de docent door de steil oplopende banken wordt gehinderd in zijn oogcontact met de toehoorders. Als tweede oorzaak noemt hij ‘docenten die geen goed onderwijs geven‘. De filosoof doelt niet alleen op de slechte presentatie van sommige docenten, maar ook op het hanteren van te lage intellectuele eisen. ‘Mensen die een makkelijke studie volgen worden cynisch en ontwikkelen een gebrekkige eigenwaarde.‘
Docenten moeten trouwens o

Allochtone invloed...

Een internationale test onder scholieren heeft ronduit alarmerende resultaten opgeleverd. Zo zou zelfs een relatief klein percentage leerlingen uit migrantengezinnen in een klas al nefaste invloed hebben op de leerprestaties. Hoe hoger het percentage allochtone leerlingen, hoe slechter het geheel van de klasprestaties. Vanaf het ogenblik dat ongeveer 40 % van de leerlingen uit migrantenkinderen bestaat, treedt geen aantoonbare verslechtering meer op: de gemiddelde leerresultaten zijn dan gewoon erg slecht. Het onderzoek (Pisa-test ofwel Programm for International Student Assessment) gebeurde in opdracht van de OESO in 42 geïndustrialiseerde landen in het kader van een driejarige evaluatie van het onderwijs.