Studentizine

Studentizine 82

Dakloze student slaapt in bib.

Vorige week ontdekten bedienden van de New Yorkse universiteitsbibliotheek op het internet een dagboek. Daarin beschreef een student hoe hij geen geld meer over had om naast zijn studies ook nog een keertje voor logies te betalen. Hij had daar een eenvoudige oplossing voor gevonden: hij sliep en waste zich in de universiteitsbibliotheek. Af en toe mocht hij bij vrienden een douche gaan nemen. De bibliotheekbedienden gingen na sluitingstijd eens kijken in de bibliotheek, en ja hoor, er zat wel degelijke een twintigjarige “opgesloten”.
Steve Stanzak verklaarde al zeven maanden in de bib te wonen, en er zich perfect op z’n gemak te voelen. Volgens een woordvoerder van de universiteit krijgt Steve nu tot het einde van het semester gratis onderdak.

Inschrijvingsgeld gaat omhoog.

Vanaf het volgende academiejaar gaat het inschrijvingsgeld aan de Vlaamse universiteiten licht omhoog. Maximaal komt er zo’n 14 Euro bij het inschrijvingsgeld voor niet-beursstudenten (502 € per academiejaar). Ook voor beursstudenten is er sprake van een indexaanpassing. De aanpassing komt er op aanraden van de Vlaamse Interuniversitaire Raad. Nieuw is dat studenten zich vanaf het volgende academiejaar ook enkel kunnen inschrijven voor de examens. Het examengeld voor een volledig opleidingsprogramma van bachelor of master bedraagt 250 €, voor een half 150 €. Voor opleidingen onder het oude structuurschema blijft een tarief van 168 € van kracht.

Gratis naar het basket met Studiant!

Onlangs mochten we dankzij Microsoft 100 studenten naar de basketbalkwartfinale in Oostende sturen. Nu mogen we iets gelijkaardigs voorstellen, namelijk een topper tussen RBA en Vilvoorde, op zaterdag 8 mei om 20.00u in de Arenahal in Deurne.
Wie mee wil schrijft zich in via de contactmodule van Studiant, onderwerp Inschrijven Basket, en de eerste 50 (individuele of duo's!) inschrijvingen krijgen van Studiant een bevestigingsmail. Hun kaarten liggen dan klaar aan de kassa.
Let wel, om iedereen meer kans te geven om bij de eerste 50 te zijn, zullen enkel inschrijvingen voor 1 of 2 persoon/personen aanvaard worden.
Vermeld duidelijk je naam en je emailadres, zodat we alles goed kunnen organiseren!

Treinabonnementen van thuis regelen.

Gedaan met aanschuiven aan het stationsloket voor een treinabonnement als scholier of student.
Vanaf nu kan je bellen naar een callcenter om je gegevens door te geven. Daarna schrijf je het verschuldigde bedrag over op een rekening van de NMBS en je krijgt het abonnement thuisgestuurd. Voor verlengingen volstaat het gewoon te betalen. Het callcenter is te bereiken van maandag tot vrijdag tussen 9 en 16 uur en op zaterdag van 10 tot 14 uur. Mail: nmbs.trk@b-rail.be telefoon: 016/21.21.31

Boing!!!****

Een klasuitstap met een touringcar heeft een vijftienjarige Amsterdamse scholier barstende hoofdpijn bezorgd. Ondanks het feit dat het hem uitdrukkelijk werd verboden door de begeleider, stak de eigenwijze tiener z’n kop door het dakluik van de bus om lekker uit te waaien. Geen probleem toch? Hoewel…
De doorsteek onder een brug bleek maar net hoog genoeg om de bus door te laten, maar de “domme ontwerpers” hadden duidelijk geen rekening gehouden met “koppige” balorigaards en bolle uitsteeksels. De dwarsbalk van de brug doorstond de confrontatie naar verluidt véél beter dan het hoofd in kwestie. De tiener diende met ernstige verwondingen opgenomen te worden in het ziekenhuis. Kop op kerel!

Schotse studenten krijgen SAS-training.

Wonen in een veilig gebied heeft zo ook zijn nadelen. Eerstejaarsstudenten uit de Schotse highlands die naar de universiteitssteden afzakken zijn het niet gewoon voorzorgen te nemen en weten niet wat te doen als ze overvallen worden. Daarom is er nu een programma opgestart, waarbij laatstejaars uit secundaire scholen een training in stadssurvival krijgen van experts van de Special Air Service.
Zo leren ze om potentieel gevaar te herkennen, op te letten aan geldautomaten, krijgen ze zelfverdedigingtechnieken aangeleerd en leren zich te gedragen wanneer ze bedreigd worden. De leerlingen krijgen de trainingen in verschillende sessies die telkens een halve dag duren. De belangstelling voor de cursussen is zeer groot.

Vierjarige Wetenschapsopleidingen fnuiken kenniseconomie

Aan de beleidsverantwoordelijken van de verschillende Vlaamse politieke partijen! Vanuit het Vlaams parlement en de Vlaamse regering is er tot nu toe geen positief antwoord gekomen op de herhaaldelijke vraag van de wetenschapsfaculteiten om een vijfjarige opleiding te mogen organiseren.
Aangezien er reeds verschillende keren vanuit de Vlaamse overheid het argument is gebruikt dat de studenten hier geen voorstander van zijn, voelen we ons genoodzaakt om hierover onze overtuiging duidelijk te stellen. We nemen het namelijk niet dat de Vlaamse overheid zulke uitspraken doet zonder de wetenschapsstudenten hierover te raadplegen.
De studenten wetenschappen zijn namelijk, samen met hun decanen en professoren, sterk voorstander van een studieduurverlenging voor alle wetenschapsopleidingen naar vijf jaar.
We denken dat we voor deze vraag verschillende goede redenen hebben:
* De Vlaamse wetenschapsfaculteiten hebben de bachelor-master-hervorming aangegrepen om hun opleidingen ook inhoudelijk te herbekijken. De resultaten hiervan zijn de vernieuwde (3-jarige) bachelorprogramma’s die vanaf volgend academiejaar ingevoerd worden. Enerzijds is er gepoogd om de universitaire programma's meer af te stemmen op de hervormde leerplannen van het middelbaar onderwijs. Anderzijds worden onze nieuwe bachelorprogramma’s gekenmerkt door een sterke verbreding, dit zowel naar domeinen binnen als buiten het deelgebied van de wetenschappen.
Nieuwe onderzoeksdomeinen zijn steeds meer een combinatie van verschillende bestaande wetenschappelijke disciplines. We denken hier onder meer aan Biochemie en Bio-informatica. Door deze noodzakelijke verbreding in te voeren in onze opleidingen zullen de nieuwe studenten beter voorbereid zijn op deze nieuwe evoluties. Wanneer we dus studenten willen afleveren die, na een master in de wetenschappen voltooid te hebben, dezelfde vakkennis bezitten als de huidige studenten, is een tweejarige master noodzakelijk.
* Binnen de wetenschapsopleidingen wordt er reeds enkele jaren steeds meer de nadruk gelegd op projectgericht onderwijs. De studenten worden hier aangezet om de leerstof actief te verwerken, dit in tegenstelling tot klassieke hoorcolleges. De praktijk wijst uit dat studenten hierdoor hun cursussen veel grondiger kennen. Steeds meer professoren stappen daarom (terecht) af van het klassieke hoorcollege en examen op het einde van het jaar. Het behoeft geen verdere uitleg dat dit tot een zwaardere studiedruk leidt voor de individuele student. Ook hier vinden we dus een argument om voor een studieduurverlenging te pleiten. De verbreding kan anders enkel ten koste gaan van de huidige verdieping, en dus van de kwaliteit van de opleiding.
* Zelfs al zijn onze vierjarige opleidingen momenteel van zeer hoge kwaliteit, dan nog zal het zeer moeilijk zijn om ons op de (inter)nationale arbeidsmarkt te handhaven wanneer we weten dat het overgrote deel van de Europese landen (én ook de Franse Gemeenschap) een vijfjarige wetenschapsopleiding gaan invoeren.
* Het argument dat meestal door de Vlaamse overheid gehanteerd wordt tegen een studieduurverlenging is dat dit leidt tot duurdere studies en dus tegen de principes van democratisering van het hoger onderwijs in gaat.
We willen hier graag enkele kanttekeningen bij plaatsen.
Ten eerste vragen we ons af of de toegang tot de huidige vijfjarige opleidingen (ingenieursopleidingen, rechtenstudies, psychologie, enzovoort) wel degelijk zo ondemocratisch is en sociaal uitsluitend werkt.
Verder verwachten we hierin toch enige consequentie van de Vlaamse overheid: als we willen uitgroeien tot een kenniseconomie, dan zijn goed opgeleide wetenschappers onontbeerlijk. We denken dan ook dat de meerkost die gepaard gaat met een studieduurverlenging maatschappelijk verantwoord is.
Wanneer we onze economische toppositie in de wereld willen handhaven is het niet voldoende om de kwaliteit van onze opleidingen te behouden, het is ook essentieel dat we het niveau stelselmatig verhogen. Enkel zo kunnen we uitgroeien tot een volwaardige kenniseconomie. We denken dat de hierboven vermelde argumenten dit zeer duidelijk illustreren.
Daarom vragen we met aandrang aan de verschillende beleidsverantwoordelijken van de Vlaamse politieke partijen om bij de volgende regeringsvorming het invoeren van een vijfjarige wetenschapsopleiding in het regeerakkoord op te nemen.
* Thomas Delaet en Tim Wouters (als vertegenwoordigers van de Leuvense wetenschapsstudenten)
* Philippe De Backer en Ann-Sofie Roose (als vertegenwoordigers van de Gentse wetenschapsstudenten)
* Dimitri Terryn (als vertegenwoordiger van de Brusselse (VUB) wetenschapsstudenten)

Vakantie in zicht! Wegwijzer loodst je doorheen het reisaanbod voor kinderen en jongeren

Nu de paasklokken zijn gaan vliegen, gaat het bij jou waarschijnlijk ongelooflijk kriebelen om je vakantie voor deze zomer te plannen. Ben je nog op zoek naar dé ultieme groepsvakantie in binnen- of buitenland, begin dan je zoektocht vanaf www.wegwijzer.be/jongeren.
Een online-databank laat je kennismaken met het gevarieerde aanbod kinder- en jongerenvakanties van 49 reisorganisatoren. Selecteer op vakantiebestemming en –thema van jouw keuze en … je bent vertrokken!

Puppetry of the penis

Penispoppenspelers Simon Morley en David Friend hebben een wereldwijd publiek doen bulderen van het lachen met hun genitale origami. Met meer dan 40 hoogstaande penistrucs drijven ze hun materiaal tot het uiterste. Dankzij hun testiculaire kracht kunnen ze extreem rekken, strekken en plooien tot grote verbazing van het publiek.
Puppetry of the penis gaat voort waar "The Full Monty" stopte. Twee naakte penispoppenspelers beoefenen de eeuwenoude kunst van genitale origami. Kom bovenmenselijke prestaties bekijken zoals "De Pelikaan", "De Windsurfer" en "De Hamburger". Zie hoe vrouwen hen bewonderen en mannen hen benijden.
Sinds hun debuut op het International Comedy Festival van Melbourne in 1998, is Puppetry of the Penis uitgegroeid tot een wereldwijd succes, waarmee ze de Australische cultuur breed uitsmeren over de planeet.
Puppetry of the Penis stond al op de planken van 's werelds grootste komediefestivals en theaters, voor fans zoals Naomi Campbell, Hugh Grant en Elton John. De Londense West End was uitverkocht.
En vergis je niet: in deze show zijn alle poppen echt!
Praktische informatie<
Capitole Gent
17 tot 22 juli 2004
Tickets van 18 – 23 € via 070 344 111 of www.sherpa.be
of aan de kassa van Capitole Gent
Bezoek ook de website: www.puppetryofthepenis.be
Een streaming video geeft je alvast een voorpretje! Je kan op de website ook gratis tickets winnen, en binnenkort op Studiant ook grote affiches. Daarover binnenkort meer!

Mild oordeel over ‘de’ Nederlandse student

Studenten hebben een negatiever beeld van ‘de’ student en ‘het’ studentenleven dan de rest van Nederland. Dat is een opmerkelijke conclusie uit een onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond.
‘Uitgaan’ is volgens vierhonderd willekeurige Nederlanders de meest kenmerkende activiteit van studenten. Ze hebben het financieel niet breed, ze houden van uitslapen en gaan graag met vakantie. Daar staat tegenover dat ze best hard studeren, veel aan sport doen en graag deelnemen aan een debat.
Opvallend genoeg zijn het juist de studenten onder de geënquêteerden die het stereotype studentenbeeld het meest bevestigen. Zij vinden zichzelf luier, en zien uitgaan als een zeer kenmerkende studentenactiviteit.
Over de karaktereigenschappen van studenten zijn de geënquêteerden vrij mild. Ze vinden hen weliswaar luidruchtig en enigszins arrogant, maar ook leergierig, ijverig, energiek en serieus. De studenten zelf vinden zichzelf heel wat minder leergierig en serieus. Maar dat ze luidruchtig zijn beamen ze graag.
Ruim tachtig procent van de geënquêteerden denkt dat studenten vier tot zes jaar lang over hun studie doen. De LSVb zegt blij te zijn dat de mythe van de eeuwige student daarmee naar het rijk der fabelen is verwezen.

Amsterdam krijgt universiteitsstudente van twaalf jaar oud

Floor Sietsma, twaalf jaar oud en hoogbegaafd, gaat aan de Universiteit van Amsterdam twee studies volgen: wiskunde en informatica.
Het verhaal is klassiek: de hyperintelligente, licht autistische Sietsma leerde zichzelf lezen op de crèche, hield niet van spelen met barbies, is slecht in sport en heeft weinig contact met leeftijdgenoten, zo blijkt uit een interview met Het Parool. Maar ze kan wel gigantisch goed leren. Als ze haar examen haalt, zal ze de laatste vijf jaar van de middelbare school in één jaar hebben doorlopen.
"Dat ze licht autistisch is, is de reden dat ze hier mag studeren", zegt studieadviseur Iris Hettelingh desgevraagd. "Anders zou ik niet staan te springen om haar op die leeftijd aan te nemen. Maar voor autisten is het juist goed om vakinhoudelijk gevoed te worden. Ze hebben weinig anders."
Haar autisme betekent overigens niet dat Sietsma niet met mensen om kan gaan. "Ze heeft enorm veel psychologisch inzicht", vindt Hettelingh, "Bovendien heeft ze in haar geheugen opgeslagen hoe normale mensen problemen oplossen. Als ze in een autistische bui schiet, kan ze daar op terugvallen. Voor zover ik weet is dat tamelijk uniek."
Een eerstejaars zal de jonge studente in de gaten houden, zodat ze op tijd haar boterhammen eet en bij de juiste zaal aankomt. Dat zijn de dingen waar ze moeite mee heeft, aldus Hettelingh. "Verder zullen de docenten opletten hoe het gaat met tentamens en huiswerk."
Al eerder gingen twee jonge kinderen studeren aan de faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica. Zij waren dertien jaar toen ze begonnen en hadden vergelijkbare stoornissen. Maar twaalf jaar is volgens de Informatie Beheer Groep een record.
HOP

Haagse moordenaar krijgt vijf jaar.

Murat, de leerling die rond de jaarwende zijn docent doodde door hem een kogel door het hoofd te schieten, is de voorbije week veroordeeld tot een effectieve gevangenisstraf van vijf jaar, en ter beschikking stelling van de regering. Die TBS impliceert dat de gewelddadige jongere minstens twee jaar in een psychiatrische instelling zal doorbrengen. De minderjarige is als volwassene gevonnist.